گزارشهای سالانه یکی از روشهای شفافسازی و ایجاد اعتماد در کسبوکارهاست. چند سال است که کسبوکارهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک و دیگر صنایع با انتشار گزارش عملکرد، وضعیت بازاری که در آن مشغول به کار هستند و فعالیتهای سالانهشان را مورد بررسی قرار میدهند. این گزارشها، نشاندهنده قدمهای کوچک و بزرگی است که یک کسبوکار در مسیر توسعه و خدماترسانی به مشتریانش برداشته است. شرکت تیپاکس که یکی از قدیمیترین شرکتهای حملونقل در کشور است، گزارش عملکرد سال ۱۴۰۳ خود را منتشر کرد. این شرکت ۶۴ سال است که در حوزه پست و لجستیک فعالیت میکند و خدمات ارسـال درون شهری، بینشهری و بینالملل بستهها را انجام میدهد.
در ابتدای این گزارش، مهرداد فاخر، مدیرعامل تیپاکس به دستاوردهایی که این شرکت لجستیکی در یک سال اخیر به دست آورده اشاره کرده است. در یادداشت مدیرعامل تیپاکس، دریافت عنوان «شـرکت برتـر از نظر رشد سریع» از سـازمان مدیریـت صنعتـی کشـور، افزایش ۲۵۴ نمایندگی جدیـد بـه شبکه سراسری تیپاکس و شکستن رکورد ۲۶ میلیارد کیلومتر مسافت طیشـده و رشـد ۸۳ درصـدی در مقایسـه بـا سـال گذشته را از دستاوردهای این شرکت لجستیکی در یک سال اخیر دانسته است.
تیپاکس، اکنون یکی از شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ فاخر است که از سال ۱۳۹۶، بـا هـدف توسـعه شـبکه ارزش صنعت پست و لجستیک تاسیس شـده و کسبوکارهای گوناگونی را در این حوزهها دارد.
وزن و مسافت طیشده بستهها در سال گذشته
آمارهای گزارش عملکرد تیپاکس در سال ۱۴۰۳ نشان میدهد که مجموع مسافت طیشده بستههای تیپاکس در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲، حدود ۸۳ درصد رشد داشته است. در سال ۱۴۰۲، مجموع مسافت طیشده ۱۴،۶۹۵،۷۸۲،۲۱۵ کیلومتر بوده و در سال ۱۴۰۳، این رقم به ۲۶،۸۳۴،۶۴۴،۱۴۷ کیلومتر رسیده است. براساس این آمارها، تیپاکس در یکسال اخیر ۹۴،۹۱۷،۵۰۸ کیلوگرم بسته را جابهجا کرده است که نسبت به سال پیش از آن ۲۴ درصد وزن بستههای جابهجا شده بیشتر بوده است.
شنبهها، همچنان پرترافیکترین روز تیپاکس
دادههای گزارش سال تیپاکس حاکی از آن است که همانند سال ۱۴۰۲، در سال ۱۴۰۳ نیز بیشترین بستههای ارسال شده تیپاکس در روز شنبه بوده است.
در این گزارش به سرویسهای درون شهری یکروزه، سرویس اکسپرس بینشهری تحویل در روز بعد و سایر خدمات تیپاکس اشاره شده است. نکته قابل توجه در گزارش سال تیپاکس، بررسی شکایات و جبران خسارت در سال گذشته است. این شرکت در این گزارش به تعداد شکایات تایید شده و مبلغ جبران خسارت مشتریانی که بستههایشان مفقود شده، آسیبدیده یا مغایرت داشته، اشاره کرده است.
طبق این گزارش ۱،۶۶۱،۸۸۳ دفعه از لینک پرداخت تیپاکس برای پرداخت هزینه ارسال بستهها استفاده شده است. آمارها نشان میدهند که خدمات پرداخت در محل تیپاکس نیز توجه مشتریان این کسبوکار حوزه پست و لجستیک را به خود جلب کرده است.
باکسلاین و ارسال بستههای حجیم
تیپاکس، ۱۷ دی ۱۴۰۳، سرویس «باکسلاین» را برای ارسال بستههای سنگین و حجیم راهاندازی کرد. باکسلاین در واقع یک سرویس اشتراکی است برای ارسال بستههای بزرگی که به تنهایی ظرفیت ماشین حملکننده را تکمیل نمیکند.
در این گزارش درباره پلتفرمهای مای تیپاکس، ای تیپاکس، نمایندگیهای این کسبوکار، وضعیت پشتیبانی و میزان رشد در شبکههای اجتماعی نیز مطالبی آمده که با دانلود از این لینک، میتوانید مطالعه آن را کنید.