هشتمین دوره از نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور بسیاری از شرکتهای پست و لجستیکی برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه، ما در استودیو نقل حمل با بازیگران این صنعت درباره دستاوردها، برنامهها و چالشهایشان گفتوگو کردیم. یکی از افرادی که ما در این نمایشگاه پای صحبتش نشستیم، بهزاد داوودی مدیرمارکتینگ شرکت کالارسانان چاپار بود. داوودی در ابتدای این گپوگفت، از تجارب خود در حوزه سینما و تبلیغات گفت.
مدیرمارکتینگ شرکت چاپار توضیح داد که چطور مسیر تحصیلی و شغلیاش دستخوش تغییرات شده است. داوودی گفت که قصد داشته در دانشگاه مهندسی برق بخواند اما پس از قبولی در این رشته، تصمیم میگیرد در رشته سینما ادامه تحصیل بدهد. او در روایتی که از روند تحصیلش در رشته سینما بازگو کرد به تحولات سینما و فیلمسازی در طول این سالها اشاره داشت و گفت: «بیستوچند سال است که فیلمساز هستم و مسیر پر پیچوخمی را طی این سالها در سینما گذراندم.»
تغییر مسیر از سینما به جهان تبلیغات و برندینگ
سوژه پایاننامه داوودی، به گفته خودش فیلم مستند تبلیغاتی و صنعتی بوده است. این موضوع، جرقهای برای حضور پررنگ او در دنیای تبلیغات و برندینگ شده است. او توضیح داد که تاکنون بیش از ۵۰ فیلم مستند صنعتی برای شرکتهای مختلف ساخته است چون تصورش این بوده که میتواند زبان اهالی صنعت را به زبان تصویر ترجمه کند. با این حال، داوودی پس از کار با شرکتهای متعدد در حوزه فیلم مستند به دنبال تجربهای جدید بود. به گفته داوودی، فیلمسازی برای هر کمپانی نیازمند ارتباط با مدیران بخشهای مختلف آن شرکت است. به همین دلیل او در طول کارش علاوه بر جلساتی که با مدیران اصلی سازمان داشت باید با تیمهای مارکتینگ، گرافیک، روابط عمومی نیز گفتوگوهایی طولانی را برای بهبود کار پیش میبرد.
داوودی، سپس مشاوره برندینگ را آغاز کرد و به گفته خودش به بیش از ۲۵ شرکت در حوزه برندینگ و مارکتینگ مشاوره داده و کمپینهای متعددی را طراحی و اجرا کرده است. او در ادامه به تجربه کار برای شرکتهای خودروسازی و مواد معدنی اشاره کرد و گفت: «در طول این سالها با هلدینگهای بزرگی مثل هلدینگ خلیج فارس و شرکتهای خودروسازی مانند مدیران خودرو کار کردهام. بعد از کار با شرکتهای مطرح در حوزههای مختلف به این نتیجه رسیدم که باید یک حوزه تخصصی را انتخاب کنم.»
رابطه تنگاتنگ برندینگ و مارکتینگ
در ادامه گفتوگوی نقل حمل با بهزاد داوودی، او از ورود به شرکت چاپار و تغییراتی که در راستای ثبت سند هویت کلامی، هویت برند و هویت بصری این مجموعه انجام داده است، صحبت کرد. به گفته داوودی، مارکتینگ و برندینگ ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و اگر سازمانی در استراتژیهای برندینگ خود تغییراتی ایجاد کند، وضعیت مارکتینگ آن هم تغییر خواهد کرد و در بعضی موارد، این دو مفهوم به قدری در هم پیچیده میشوند که قابل تفکیک نیستند. مدیرمارکتینگ چاپار افزود: «به نظر من مدیریت برندینگ پیوستگی بسیار عمیقی با مدیریت مارکتینگ دارد. اساساً به نظرم در دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم، این دو بخش جدا نیستند.»
شرکتهای لجستیکی برندینگ را جدی بگیرند
داوودی معتقد است که در چند سال آینده صنعت لجستیک به مهمترین صنعت جهان تبدیل خواهد شد. او با توجه به حضور در اکوسیستم لجستیک ایران بر این باور است که شرکتهای فعال در حوزه حملونقل و لجستیک مانند شرکتهای دانشبنیان و استارتاپیها، بازاریابی و برندینگ را جدی نمیگیرند چون مدل ارتباطی آنها به شیوه سنتی باقی مانده است. مدیرمارکتینگ چاپار نسبت به آینده برندینگ در شرکتهای لجستیکی ابراز امیدواری کرد و توضیح داد که با توسعه فناوری و شرکتهای نوآورانه، کسبوکارهای سنتی لجستیک نیز به فکر تغییر در مدل ارتباطی خود گرفتهاند و به زودی شاهد تحول در زمینه بازاریابی شرکتهای حملونقل خواهیم بود. او در پایان صحبتهایش، رسانه را مهمترین ابزار حوزه مارکتینگ و برندینگ دانست.