محمد‌جواد اتابکی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آپتایم در گفت‌وگو با نقل حمل عنوان کرد:

کسب‌وکارهای لجستیکی با ابزارهای هوشمند تاب‌آوری‌شان را افزایش دهند

کسب‌وکارهایی که از فناوری‌های جدید برای توسعه خدمات‌رسانی در یک حوزه‌ خاص بهره‌ می‌گیرند در سال‌های اخیر افزایش یافته‌اند. آپتایم، یکی از کسب‌وکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی است که به بهبود خدمات‌رسانی در بخش لجستیک کمک می‌کند. محمدجواد اتابکی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آپتایم در حاشیه هفتمین نمایشگاه و کنفرانس صنعت پخش ایران، درباره این کسب‌وکار و برنامه‌هایش در این نمایشگاه به نقل حمل گفت: «هوش مصنوعی مقوله‌ای است که اخیراً خیلی فراگیر شده و علیرغم هیجان‌های مثبتی که برای صاحبان صنایع ایجاد کرده است، هیجانات منفی بسیاری را نیز با خودش آورده است. برخی از صاحبان صنایع، نگاه مثبتی به هوش مصنوعی ندارند چون نگران از دست دادن شغل یا حتی کسب‌وکارشان هستند. در حالی‌که هوش مصنوعی در بسیاری موارد، نقش پشتیبان را در سیستم‌ها ایفا می‌کند. توانمندسازی انسان‌ها در تصمیم‌گیری‌ها یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی است و حتی به انسان‌ها فرصت بیشتری برای انجام مسئولیت‌های مهم‌تر به جای کارهای پیش پا افتاده و تکراری می‌دهد.»

محمد‌جواد اتابکی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آپتایم در گفت‌وگو با نقل حمل عنوان کرد: کسب‌وکارهای لجستیکی با ابزارهای هوشمند تاب‌آوری‌شان را افزایش دهند

کسب‌وکارها برای بقا و رشد به هوش مصنوعی نیاز دارند

مدیرعامل آپتایم با اشاره به جایگاه هوش مصنوعی برای کسب‌وکارهای حوزه لجستیک گفت: «من جایگاه هوش مصنوعی و فرصت بهره‌مندی از آن را در صنعت لجستیک بسیار بالا می‌بینم. در این صنعت می‌توان استفاده‌های بهینه‌ای از هوش مصنوعی کرد. بهینه‌سازی مسیر، کاهش هزینه‌ها، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان تلف شده، افزایش بهره‌وری کارکنان، افزایش بهره‌وری سیستم‌های حمل‌ونقل و بهینه‌سازی سیستم‌های توصیه‌گر، تنها بخش کوچکی از کارکردهای هوش مصنوعی در صنعت حمل‌ونقل و لجستیک است.»

اتابکی معتقد است که پتانسیل سیستم‌های هوش مصنوعی در بخش لجستیک بسیار بالاست و داده‌محوری این سیستم‌ها به ارائه تحلیل‌های بهتر و تصمیم‌ساز در هر صنعتی کمک می‌کند. به‌گفته مدیرعامل آپتایم، کسب‌وکارها با بهره‌مندی از فناوری‌های جدید می‌توانند تاب‌آوری‌شان را در شرایط بحرانی افزایش دهند. او بر این باور است که برخلاف تصوری که از تکنولوژی‌های جدیدی مثل هوش مصنوعی می‌شود، این فناوری‌ها قرار نیست هزینه‌ای اضافه برای سازمان‌ها باشند بلکه قرار است بهره‌وری و سودآوری در سازمان‌ها را بیشتر کنند. اتابکی تاکید کرد که هرچقدر کسب‌وکارها دیرتر به سمت تکنولوژی بروند، فرصت‌های بیشتری را از دست خواهند داد.»

ضرورت همراهی فعالان صنعت پخش و لجستیک

مدیرعامل آپتایم در گفت‌وگو با نقل حمل به اهمیت حضور در نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه و کنفرانس صنعت پخش اشاره کرد و گفت: «چند سال است که در نمایشگاه صنعت پخش حضور فعال داریم و در تلاش هستیم تا نقش موثری را در انتقال دانش و تجربه داشته باشیم. انجمن ملی صنعت پخش به‌عنوان برگزارکننده این رویداد، قدم مهمی را برای هم‌افزایی شرکت‌های پخش، کسب‌وکارهای فناورانه و تمامی شرکت‌های مرتبط با صنعت پخش برداشته است.» اتابکی، نمایشگاه صنعت پخش را یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های کشور دانست و تاکید کرد که شرکت‌های فناور با انتقال دانش در صنعت پخش که هنوز فضای سنتی‌اش را حفظ کرده است، می‌توانند فرهنگ‌سازی کنند. او توضیح داد که آپتایم به‌عنوان شرکتی نوآور در حوزه لجستیک که یکی از بخش‌های زنجیره‌ تامین است، نشست‌های تخصصی‌ای را برای آموزش و افزایش آگاهی جمعی در نمایشگاه صنعت پخش برگزار کرده است.

جریان‌سازی در حوزه‌های مرتبط با فناوری‌های نو، موضوعی است که محمدجواد اتابکی روی آن تاکید کرد. او گفت که آن‌ها در نشست‌های تخصصی‌ای که در سال‌های اخیر برگزار کرده‌اند، روی موضوعات مرتبط با فناوری‌ها و بهبود فرایندها متمرکز بوده‌اند. او درباره تغییر دیدگاه‌های مدیران ارشد سازمان‌ها نسبت به تکنولوژی اظهار امیدواری کرد و گفت: «خوشحالیم که توانسته‌ایم در صنعت پخش و لجستیک جریان‌سازی کنیم و چالش‌های فعالان این حوزه‌ها را با بهره‌مندی از فناوری مورد بررسی قرار دهیم. انتظار نداریم که یک‌شبه به نتیجه برسیم. در این بخش باید آرام آرام فرهنگ‌سازی شود. وقتی فناوری دغدغه‌ی همه‌ی بازیگران صنعت شد، می‌توانیم امیدوار باشیم که همه‌ی عملیات شرکت‌ها با بهره‌وری بالا انجام شوند.»

مدیرعامل آپتایم اعلام کرد که به زودی از محصولات جدید این شرکت رونمایی می‌شود. او در پایان به نقش اتاق‌های بازرگانی در رشد و توسعه صنعت لجستیک اشاره کرد و گفت: «اتاق‌های بازرگانی به‌عنوان نماینده معتمد بخش خصوصی، می‌تواند در رشد و توسعه صنایع و به‌طور خاص صنعت لجستیک تاثیرگذار باشد. شبکه گسترده‌ی اتاق‌های بازرگانی، امکان ارتباط شرکت‌ها، طرح مسائل و چالش‌های صنعت، یافتن شرکای استراتژیک و هم‌افزایی بیشتر را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند. اتاق‌های بازرگانی در زمینه فرهنگ‌سازی و آموزش نیز می‌‌توانند نقش موثری را ایفا کنند.»

 

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...