نگاهی به بیست‌وهشتمین نمایشگاه الکامپ

لجستیک هوشمند در سایه می‌ماند؟!

بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک،کامپیوتر و تجارت‌الکترونیک که به‌اختصار به آن الکامپ می‌گوییم، از سوم تا ششم مهرماه ۱۴۰۴ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. الکامپ، نمایشگاه عجیبی است؛ از این جهت که برگزاری آن هر سال با چالش تازه‌ای مواجه می‌شود. نمایشگاهی که تاریخ برگزاری آن در سال‌های مختلف به‌دلایل اتفاقاتی پیش‌بینی‌نشده تغییر می‌کند یا گاهی مانند سال ۱۳۹۹ برگزار نمی‌شود.

نمایشگاه الکامپ در سال ۱۳۹۹، پس از چند دفعه تغییر در تاریخ برگزاری، به‌خاطر مسئله کرونا و نگرانی از افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس کشنده برپا نشد. اما انگار مسئله تعویق و تغییر در زمان‌بندی، همچنان گریبان این نمایشگاه را گرفته است و قرار نیست این نمایشگاه با برنامه‌ریزی دقیقی پیش برود. با تمام این مسائل حاشیه‌ای، الکامپ مهم‌ترین نمایشگاه فناوری و تجارت الکترونیک کشور است و فعالان اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور در تمامی بخش‌ها سعی می‌کنند به شکلی در این نمایشگاه حضور داشته باشند. الکامپ برای کسب‌وکارهای صنعت حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته به آن نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و فرصتی را برای تعامل بیشتر با مخاطبان و توسعه ارتباطات تجاری‌‌شان فراهم می‌کند.

الکامپ بیست‌وهشتم

الکامپ؛ فرصتی برای نمایش دستاوردهای لجستیکی و تعامل با فعالان اقتصاد نوآوری

وقتی گزارش‌های منتشرشده از اقدامات شرکت‌های بزرگ پست و لجستیک دنیا مانند دی‌اچ‌ال،‌ فدکس، یوپی‌اس، دی‌بی‌شنکر و سایر بازیگران قدرتمند این صنعت را می‌خوانیم به حضور پررنگشان در نمایشگاه‌ها و رویدادهای فناورانه می‌رسیم؛ به همین خاطر است که حضور در نمایشگاه‌های فناورانه اهمیت ویژه‌ای برای کسب‌وکارهای لجستیکی و به‌طور خاص، فعالان لجستیک تجارت الکترونیک ایفا می‌کند.

ما در عصری زندگی می‌کنیم که همه‌ی صنایع در آن به سمت هوشمندسازی رفته‌اند. اکنون لجستیک هوشمند دیگر یک شعار یا رویای دست‌نیافتنی نیست و کسب‌وکارهای حوزه حمل‌ونقل و لجستیک در ایران و جهان برای توسعه محصولات و خدمات‌شان، سعی دارند به هر نحوی که شده به ریسمان هوشمندسازی چنگ بیندازند زیرا لجستیک به‌عنوان یکی از سنتی‌ترین صنایع، نیازمند پوست‌اندازی و غرق‌شدن در جهان دیجیتال است.

هرچند گذار از سنت به مدرنیته، همواره فرایندی زمان‌بر و پر از دست‌انداز بوده است اما در اکثر صنایع، نتایج قابل توجه و چشمگیری داشته است. چند دهه‌ای می‌شود که کسب‌وکارهای حوزه لجستیک در کشور ما به سمت دیجیتالی کردن فرایندهایشان رفته‌اند. این موضوع را در بخش‌های مختلف صنعت حمل‌ونقل می‌توان به‌خوبی مشاهده کرد. این روزها در هر رویداد و نمایشگاه تخصصی، صحبت از هوشمندسازی در صنعت حمل‌ونقل و استفاده از فناوری‌هایی مثل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، یادگیری ماشین و رباتیک در این حوزه است با این حال، جای خالی بسیاری از شرکت‌های لجستیکی را می‌شد در الکامپ بیست‌وهشتم حس کرد.

در عین‌حال که کسب‌وکارهای لجستیکی بسیاری از فرصت الکامپ به‌عنوان بزرگترین نمایشگاه فناوری اطلاعات کشور استفاده نکردند، کسب‌وکارهایی هم بودند که این فرصت را غنیمت شمردند تا علاوه‌بر معرفی محصولات و ارتقای آگاهی از برندشان، فضا را برای توسعه همکاری‌ها بهبود ببخشند.

حضور هلدینگ دکا در نمایشگاه الکامپ

هلدینگ دکا در بیست‌وهشتمین نمایشگاه الکامپ حضور پررنگی داشت. برپایی فصل دوم استودیو لجستیک‌بورد از دیگر اقدامات هلدینگ دکا بود. گفته می‌شد راه‌اندازی استودیو لجستیک با هدف آگاهی‌بخشی درباره اهمیت ارتباطات، رسانه و روابط‌عمومی در صنعت حمل‌ونقل و لجستیک در این دوره از نمایشگاه الکامپ انجام شده است. در این دوره، فعالان حوزه روابط‌عمومی و رسانه در غرفه هلدینگ دکا حضور یافتند و درباره موضوعات متنوعی صحبت کردند.

یکی از مهمانان استودیو لجستیک‌بورد، عباس عین‌علی، سردبیر پلتفرم رسانه‌ای نقل حمل بود. او در این گفت‌‌وگو به مسئله گزارش‌های سالانه و اهمیتی که این گزارش‌ها برای شفاف‌سازی و توسعه صنعت لجستیک دارند، اشاره کرد. علاوه‌بر هلدینگ دکا که به‌خوبی به معرفی زنجیره ارزش‌هایش در نمایشگاه الکامپ پرداخته بود، برخی از شرکت‌های فعال در حوزه پست خصوصی مانند پارسی‌پست، COD24 و صاپست نیز با حضور در الکامپ از فرصت شبکه‌سازی و تعامل با بازیگران سایر بخش‌های صنعت استفاده کرده بودند.

حضور عباس عین‌علی، سردبیر نقل حمل در فصل دوم استودیو لجستیک بورد

اپراتورهای تلفن‌همراه مانند رایتل، ایرانسل و همراه‌اول نیز از سامانه‌های لجستیکی‌شان در این نمایشگاه رونمایی کرده و این سامانه‌ها را به بازدیدکنندگان بیست‌وهشتمین نمایشگاه الکامپ معرفی کردند. با این‌حال، خیلی از کسب‌وکارهای فعال در حوزه لجستیک هوشمند از قافله الکامپ جا ماندند و این فرصت را از دست دادند.

حضور مدیران تاپین، زرین‌پال و دایرکتم در پنل «پست، لجستیک و خرده‌فروشی از دیروز تا فردا» که پلتفرم رسانه‌ای نقل حمل آن را برگزار کرده بود را می‌توان از نقاط قوت بیست‌وهشتمین نمایشگاه الکامپ در بخش حمل‌ونقل، لجستیک و تجارت الکترونیک به‌شمار آورد.

پنل پست، لجستیک و خرده‌فروشی از دیروز تا فردا

چت‌بات‌ها از جان الکامپ چه می‌خواهند؟

اوایل سال ۲‍۰۲۵ بود که سایت demandsage در مقاله‌ای به بازار چت‌بات‌ها پرداخت و پیش‌بینی کرد که تا پایان سال جاری میلادی ارزش بازار چت‌بات‌ها به ۱۰/۳۲ میلیارد دلار می‌رسد. این سایت از رشد سریع چت‌بات‌ها تا سال ۲۰۲۹ خبر داده بود. طبق این گزارش، بیش از ۹۸۷ میلیون نفر از چت‌بات‌های هوش مصنوعی برای کارهای مختلفی استفاده می‌کنند. سایت globalgrowthinsights و بسیاری از شرکت‌های بزرگ بینش بازار نیز از رشد چت‌بات‌های هوش مصنوعی تا ده سال آینده خبر داده‌اند. در سال‌های گذشته، تعداد چت‌بات‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی در کشور ما هم مدام زیاد و زیاد‌تر می‌شود. چت‌بات‌هایی که پیش‌ از این نقش کمرنگی در رویدادهای بزرگ فناورانه داشته‌اند، حالا آن‌قدر زیاد شده‌اند که یکی از سالن‌های نمایشگاه الکامپ را به‌ خود اختصاص داده‌اند. سالن ۴۰ بیست‌وهشتمین نمایشگاه الکامپ به‌طور کامل به هوش مصنوعی و کسب‌وکارهای مرتبط با آن اختصاص داشت و جالب این‌جاست که اکثر این کسب‌وکارها، مدل کسب‌وکاری مشترکی داشتند و چت‌بات‌هایی بودند که به پشتیبانی در فروشگاه‌های آنلاین کمک می‌کردند!

اکنون که منابع باز زیادی در اختیار متخصصان حوزه‌های گوناگون فناوری و به‌طور خاص متخصصان فناوری‌اطلاعات قرار دارد، راه‌اندازی چت‌بات اتفاق تازه و خارق‌العاده‌ای به‌نظر نمی‌رسد. از طرفی، این روزها مسئله ساخت چت‌بات‌های شخصی به یکی از ترندهای روز دنیا تبدیل شده است. هوش مصنوعی اکنون تبدیل به مسئله‌ای حیاتی برای کسب‌وکارها شده و هر کسب‌وکاری فارغ از آن‌که در چه بخشی مشغول به‌کار است، به دنبال توسعه و بهره‌مندی از مزایای هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های روز است. این موضوع را می‌توان در صنایعی چون لجستیک و خرده‌فروشی به وضوح مشاهده کرد. با این حال، انگار چت‌بات‌های پشتیبان، دغدغه اکثر توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان ایرانی است.

نمایشگاه الکامپ هم مانند سایر نمایشگاه‌هایی که در کشور برگزار می‌شود، حواشی خاص خود را دارد و گاه به تکرار می‌رسد. نمونه ساده‌اش را می‌توان در تبلیغات شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه دانست؛ تبلیغاتی که هنوز به پوشیدن لباس شخصیت سریال‌های معروفی مثل مانی‌هیست و اسکوییدگیم ختم می‌شود. اما این موضوع تاثیری در اهمیت این رویداد برای فعالان اقتصادی و مدیران فناوری ندارد.

جای خالی بزرگان اقتصاد دیجیتال و فرصت بی‌نظیری برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر

با تمام حواشی برگزاری الکامپ و چالش‌هایی که این سال‌ها دامن اکوسیستم اقتصاد دیجیتال را گرفته است، نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک یا همان الکامپ، فرصتی استثنایی برای کسب‌وکارهای ایرانی است تا علاوه‌بر معرفی دستاوردهایشان، به تبادل نظر با سایر بازیگران حوزه اقتصاد دیجیتال بپردازند و با متخصصان ارتباط برقرار کنند. در غیاب بازیگران بزرگی که همیشه درباره نبودشان در الکامپ صحبت می‌شود، درها برای بازیگران کوچکتر و استارتاپ‌های تازه متولد شده گشوده است تا بتوانند ایده‌هایشان را اجرایی کنند و برای صنایع مختلف مفید باشند. فرصتی که مثل هر سال در اختیار کسب‌وکارهای لجستیکی قرار گرفته بود اما بسیاری از این شرکت‌ها توجهی به آن نکردند.

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...