نمایشگاه پاراسل + پست اکسپو (Parcel+Post Expo) که از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ اکتبر سال جاری در آمستردام برگزار شد، میزبان بیش از ۲۰۰ شرکت فعال در صنعت پست و لجستیک و علاقهمندان به این حوزهها از سراسر جهان بود. در پست اکسپو که یکی از بزرگترین و معتبرترین نمایشگاههای صنعت پست و لجستیک در جهان است، مدیرانی از ایران حضور یافته و با دستاوردهای تازه این صنعت در جهان آشنا شدند.
حسین رضایی، مدیرعامل پست اول یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه بود. مدیرعامل پست اول درباره مشاهداتش از نمایشگاه پست و بستهبندی اروپا به نقل حمل گفت که ترندهای این نمایشگاه بهینهسازی هزینهها و افزایش سرعت در لستمایل دلیوری و استفاده از هوش مصنوعی در فرایندها بوده است.
شرکتهای ارائهکننده لاکر هوشمند در جهان افزایش یافتهاند
به گفته رامین سمیعزاده، مدیرعامل شرکت جابار که بهصورت تخصصی در زمینه لاکرهای هوشمند کار میکند، بیش از ۲۰۰ شرکت برتر در حوزههای پستی و لجستیکی، لاکرهای هوشمند، سیستمهای رباتیک و فناوریهای اتوماسیون محور از کشورهایی چون آلمان، هلند، اوکراین، لهستان، اسپانیا، ایتالیا، کشورهای اسکاندیناوی، آمریکا و چین، در این نمایشگاه حضور داشتند. سمیعزاده، نقش شرکتهای فعال در حوزه لاکرهای هوشمند را در این نمایشگاه بسیار پر رنگ تلقی کرد و گفت: «تعداد شرکتهایی که در زمینه لاکرهای هوشمند فعالیت میکنند در سال گذشته ۱۲ و امسال این تعداد به ۱۷ شرکت رسیده بود که نشان از افزایش تقاضا و اهمیت لاکرهای هوشمند بود.»
مدیرعامل جابار درباره اهمیت حضور در چنین نمایشگاههایی به نقل حمل گفت: «برگزاری کنفرانسها و پنلهای تخصصی در زمینه پست و بستهبندی، فرصت یادگیری را برای شرکتکنندگان در این رویداد فراهم میکند و علاوه بر این، حضور در نمایشگاهی که متخصصان صنعت در آن شرکت کردهاند، امکان شبکهسازی بیشتر و تعاملات شغلی را فراهم میکند.»
راهکارهای خلاقانه لجستیک معکوس در پست اکسپو ۲۰۲۴
او خاطر نشان کرد: «شرکتکنندگان در نمایشگاه Parcel+Post Expo 2024، روی فناوریهای لجستیک معکوس و راهکارهای نوآورانه برای لست مایل تمرکز کرده بودند. برخی از مهمترین راهکارهایی که در این نمایشگاه ارائه شد، شامل سیستمهای لاکر هوشمند، نرمافزارهای مدیریت شبکه، و ابزارهای خودکار برای کاهش هزینههای حمل و نقل و افزایش سرعت عملیات میشد.»
مدیرعامل جابار از ارائه طرحهای «شبکه باز» در نمایشگاه پست اکسپو خبر داد و گفت که در این نمایشگاه سه روزه، فعالان صنعت لجستیک بهویژه تولیدکنندگان لاکرهای هوشمند روی مسائلی چون دسترسیپذیری، امنیت و بهبود تجربه مشتریان کار کردهاند.
سمیعزاده افزود: «در این نمایشگاه، راهکارهای متنوع دیگری نیز برای لجستیک معکوس و بهینهسازی آخرین مایل ارائه کرد. شرکتهای مختلف با استفاده از فناوریهایی نظیر رباتها و نرمافزارهای کنترلی در تلاشاند تا بهرهوری را افزایش و هزینهها را کاهش دهند.» مدیرعامل جابار همچنین از افزایش تعداد بازیگران در حوزه لاکرهای هوشمند صحبت کرد و تاکید داشت که بیشتر شدن تعداد فعالان این حوزه نتیجهی تقاضای رو به رشد برای راهکارهایی سریعتر، ارزانتر و سازگار با محیط زیست در تحویل کالاست. او معتقد است که این روند، احتمالاً تغییر بلندمدت در رفتار کاربران و انتظارات آنها از خدمات لجستیکی را نشان میدهد.
مدیرعامل شرکت جابار در پایان صحبتهای خود به وضعیت کسبوکارهای فعال در حوزه لاکرهای هوشمند پرداخت و گفت: «کسبوکارهای متمرکز بر لاکرهای هوشمند میتوانند با ارائه خدمات سریع، مطمئن و بدون نیاز به حضور در محل، اعتماد مشتریان تجارت الکترونیک را جلب کنند و تجربه خرید آنلاین را بهبود ببخشند. این لاکرها به کاهش مشکلاتی مانند مرجوعی، آسیبدیدگی و تاخیر در تحویل کمک میکنند و به کاربران امکان میدهند در زمان و محل دلخواه خود، مرسولاتشان را دریافت کنند. همچنین، این راهکارها با کاهش هزینههای لجستیکی و بهینهسازی مسیرها بهویژه در مناطق شهری پرتراکم، به رشد تقاضا و پذیرش گستردهتر این خدمات کمک میکنند و تجربه خرید آنلاین را برای کاربران سادهتر میسازند.»
اتوماسیون؛ راهحلی برای توسعه صنعت لجستیک
نوید صفوی، مدیرعامل چاپار نیز خاطرنشان کرد که سیستمهای مدیریت ناوگان، رباتهای تحویل دهنده، مراکز توزیع کوچک و محلی، قفسههای هوشمند و کمدهای خودکار و هابهای شهری، راهکارهای ارائهشده در پست اکسپو بودند.
صفوی به خبرنگار نقل حمل گفت: «رباتیک و اتوماسیون انبارها، پهپادها برای تحویل کالا، اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی و ماشین، بهینهسازی مسیرهای حملونقل و شفافیت در زنجیره تامین از نوآوریهای مطرح شده در این نمایشگاه بودند. شرکتهایی که از سراسر جهان در این نمایشگاه حضور داشتند، با استفاده از رباتها، وظایفی مانند بستهبندی و جابهجایی کالاها را انجام میدادند و سرعت و دقت در عملیات خود را افزایش میدادند.»
مدیرعامل چاپار افزود: «استفاده از پهپادها برای تحویل بستههای کوچک در مناطق شهری و روستایی، یکی دیگر از نوآوریهای مطرحشده در این نمایشگاه بوده است. استفاده از حسگرها و دستگاههای متصل به اینترنت برای شناسایی دقیق بستهها در طول تأمین و نظارت بر شرایط محیطی آنها، استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی برای مرتبسازی و بهینهسازی مسیرهای حملونقل، استفاده از وسایل نقلیه برقی و هیبریدی با هدف کاهش انتشار آلایندهها در حملونقل کالاها، استفاده از الگوریتمهای بهینهسازی برای کاهش مصرف سوخت و کوتاه کردن مسیرهای حمل ونقل و ارائه اطلاعات دقیق و قابل ردیابی در مسیر حرکت کالاها به مشتریان، از دیگر نوآوریهای ارائه شده در این نمایشگاه هستند.»
جلوگیری از خرابی مرسولات ارسالی با فناوریهای موجود در دستگاههای سورتینگ
طبق گفته مدیرعامل شرکت کالا رسانان چاپار، هوش مصنوعی در دستگاههای سورتینگ، مهمترین فناوری ارائهشده در پست اکسپو ۲۰۲۴ بوده است. او در این خصوص به نقل حمل گفت: «این فناوری، کاربردهایی چون تشخیص هوشمند بستهها و کنترل کیفیت دارد. هوش مصنوعی در دستگاههای سورتینگ با استفاده از الگوریتمهای بینایی ماشین، انواع مختلف بستهها، ابعاد، وزن و حتی محتویات احتمالی آنها را شناسایی میکنند. همچنین، با استفاده از هوش مصنوعی، میتوانیم کیفیت بستهبندی و محصولات را کنترل و از ارسال محصولات معیوب جلوگیری کنیم.»
صفوی در ادامه افزود: «اگر بخواهم از مزایای استفاده از این فناوریها در دستگاههای سورتینگ بگویم، میتوانم به افزایش سرعت و دقت و کاهش هزینهها اشاره کردم. این فناوریها بهطور قابل توجهی سرعت و دقت عملیات سورتینگ را افزایش میدهند و با اتوماسیون فرایندها و بهینهسازی منابع، منجر به کاهش هزینههای عملیاتی میشوند. دیگر فناوریهای ارائهشده در نمایشگاه پست اکسپو، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بودند. این فناوریها میتوانند برای آموزش پرسنل در مورد نحوه کار با دستگاهها و حفظ ایمنی آنها به کار بروند. رباتهای انعطافپذیر که قادر به انجام وظایف مختلفی مانند جابهجایی کالا، چیدن قفسهها و بستهبندی با دقت و سرعت بالا هستند نیز از تکنولوژیهای نوین این نمایشگاه بودند.»
هر سه این مدیران تاکید کردند که در نمایشگاه امسال پست و بستهبندی اروپا، نقش فناوریهای نوینی چون هوش مصنوعی، رباتیک، اینترنت اشیا و پنلهای خورشیدی پررنگ بوده است.