گزارش رویداد نئوپست؛

بازار ۱۰۰ همتی لجستیک و پست ایران

شرکت پستکس، همزمان با ششمین سالگرد تاسیس این شرکت،‌ همایش نئوپست را با محوریت «تحول‌آفرینی در لجستیک خرده‌فروشی با هوش مصنوعی» در سالن همایش‌های شهید احمدی روشن دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار کرد. این رویداد که با حضور مدیران شرکت‌های لجستیکی کشور، خبرنگاران فناوری و علاقه‌مندان به تکنولوژی و صنعت لجستیک برگزار شد، بر اهمیت هوش مصنوعی در کسب‌وکارهای لجستیکی تاکید داشت. در این رویداد،‌ آخرین دستاوردهای لجستیکی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

هوش مصنوعی، راه‌حلی برای رفع چالش‌‌های لجستیکی

براساس گفته برگزارکنندگان این رویداد، همایش نئوپست با هدف معرفی نقش هوش مصنوعی در بهبود لجستیک خرده‌فروشی، کاهش چالش‌های موجود و ارائه راهکارهای نوین، ایجاد بستری برای بحث و تبادل نظر میان متخصصان، جذب همکاری‌های تجاری جدید و تقویت همکاری‌های میان شرکت‌های لجستیکی دولتی و بخش خصوصی برگزار شده است. در این رویداد،‌ احسان جهانی، مدیرعامل ونچران، بر اهمیت روزافزون فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در صنعت لجستیک تاکید داشت. او در ارائه خود به این موضوع پرداخت که بازار لجستیک رشد ترکیبی سالانه حدود ۹.۳۵٪ و حوزه IT در لجستیک رشد سالانه حدود ۱۰٪ دارد، که نشان‌دهنده افزایش نقش IT در این حوزه است. همچنین، در سپتامبر ۲۰۲۴، ۳۲۸ میلیون دلار در ۶۰ استارتاپ لجستیکی سرمایه‌گذاری شده است.

احسان جهانی همچنین به سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در حوزه لجستیک اشاره کرد که ۲۶۷ میلیون دلار است و ۱۵ تا ۲۰ درصد آن به IT اختصاص یافته است. او چهار سطح برای استفاده از IT در لجستیک را معرفی می‌کند، از سطح ابتدایی استفاده از اینترنت برای مدیریت موجودی انبار تا استفاده از هوش مصنوعی در کل زنجیره تامین.

در نهایت، سخنرانی بر نقش کلیدی هوش مصنوعی در تحول لجستیک تاکید کرد. به اعتقاد او هوش مصنوعی به بهبود عملیات، پیش‌بینی، بهینه‌سازی و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند و آمار و ارقام، چشم‌انداز روشنی از سرمایه‌گذاری‌ها و تحولات این حوزه را ترسیم می‌کند.

احسان جهانی

علیشاد اعتضادی، مدیرعامل دیجی‌اکسپرس درباره تاثیر هوش مصنوعی بر بهینه‌سازی فرایندهای توزیع در لجستیک خرده‌فروشی سخنرانی کرد. به گفته مدیرعامل دیجی‌اکسپرس حدود ۵۳ درصد هزینه‌های توزیع، مربوط به مرحله تحویل کالا از مرکز توزیع به مشتری است.

مدیرعامل دیجی‌اکسپرس بر این باور است که فعالان صنعت لجستیک با مشکلاتی چون ترافیک غیرقابل پیش‌بینی، عدم حضور مشتری در محل تحویل و تراکم زیاد جمعیت مناطق شهری مواجه هستند. او یکی از دلایل عدم توسعه صنعت لجستیک را مسائل امنیتی برای استفاده از خودروهای بدون سرنشین و پهپادها دانست.

اعتضادی خاطرنشان کرد: «با افزایش سطوح سرویس‌دهی و کاهش هزینه‌ها می‌توان به بهره‌وری رسید. فناوری‌هایی مثل هوش مصنوعی، با بهینه‌سازی مسیر توزیع، شخصی‌سازی تجربه تحویل‌ کالا در هر مشتری، سیستم اتوماتیک ارتباط با مشتری، استفاده از خودروهای بدون سرنشین و پهپاد، بهبود شناسایی تقلب و افزایش امنیت، می‌تواند چالش‌های کسب‌وکارهای صنعت لجستیک را از بین ببرد.»

پنل چالش‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی در شرکت‌های پستی

چالش‌های امروز و فرصت‌های فردا در تجارت الکترونیک چه هستند؟

پس از سخنرانی علیشاد اعتضادی، پنل گفت‌وگوی «چالش‌های امروز و فرصت‌های فردا در تجارت الکترونیک» با راهبری عباس عین‌علی، سردبیر نقل حمل برگزار شد. در این پنل، مدیران عامل شرکت‌های دکاپست، چاپار، دیجی‌نکست و شیپور حضور داشته و درباره وضعیت این صنعت و فرصت‌های پیش‌روی آن صحبت کردند.

محمد حسن کرباسیان، مدیرعامل دکاپست در این پنل گفت: «بسیاری از خریدهای کاربران در حال حاضر از طریق فروشگاه‌های آنلاین است. این خریدها به صورت‌ غیرحضوری انجام می‌شوند و ارسال بسته‌های خریداری‌شده به مشتریان نیازمند خدمات پستی است. در چنین شرایطی، لازم است که کیفیت خدمات پستی ارتقا یابد و از فناوری‌ها برای برطرف کردن چالش‌ها استفاده کنیم.» در ادامه‌ی این پنل، نوید صفوی، مدیرعامل چاپار به کمبود منابع انسانی و نیاز به نگه‌داشت نیروی کار در صنعت لجستیک اشاره کرد. او تاکید کرد که در تمام کسب‌وکارها، اولین اولویتی که افراد برای شروع به کار و ماندن در یک سازمان دارند، انگیزه مالی است اما در صنعت لجستیک مولفه‌های دیگری نیز تاثیرگذارند. به گفته مدیرعامل چاپار، برای نگه‌داشت نیروی کار در صنعت لجستیک، توجه به ساعت کاری شناور و حفظ تعادل میان کار و زندگی اهمیت قابل توجه‌ای دارد.»

مدیرعامل دیجی‌نکست نیز لجستیک را گلوگاه‌ توسعه خرده‌فروشی دانست و گفت: « لجستیک یک فرایند زیرساختی است و بسیاری از کشورها تمرکزشان را روی توسعه لجستیک گذاشته و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این زمینه انجام داده‌اند.» کیوان محیط‌مافی افزود: «بعد از فین‌تک و سلامت دیجیتال، لجستیک را می‌توان بخش مهمی برای سرمایه‌گذاران دانست. ما هم در دیجی‌نکست به کسب‌وکارهای لجستیکی اهمیت می‌دهیم و مشتاق همکاری با تیم‌های پویا در این زمینه هستیم. در حال حاضر دیجی‌نکست ۳ استارتاپ لجستیکی دارد که با کمک نوآوری و فناوری، به پیشرفت این صنعت کمک می‌کنند. اما من فکر می‌کنم صنعت لجستیک ظرفیت‌های خیلی بزرگتری دارد و می‌توان از هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌ها در لجستیک صنایعی چون معدن نیز استفاده کرد.»

در پایان این پنل گفت‌وگو، حمیدرضا پاکروان، مدیرعامل شیپور از تزئینی‌شدن مفهوم هوش مصنوعی انتقاد کرد و گفت: «هوش مصنوعی تبدیل به ابزار بازاریابی شده و این‌طور به‌ نظر می‌رسد که افراد و سازمان‌‌ها قبل از اطلاع از اهمیت، کاربردها و ظرفیت‌های هوش مصنوعی، آن را یک مد و ابزار بازاریابی می‌بینند.» به گفته مدیرعامل شیپور، با هوش مصنوعی می‌توان از داده‌های کاربران حفاظت کرد.

ششمین سالگرد تاسیس پستکس

گزارش عملکرد شش‌ و شش‌ساله پستکس منتشر شد

در ادامه‌ی این همایش، بابک عقیلی‌نسب، مدیرعامل پستکس، بزرگ‌ترین دستاورد این شرکت پستی را همکاری نسل‌های مختلف و بهره‌مند شدن از توانایی‌ها و بینش‌های گوناگون آن‌ها دانست. مدیرعامل پستکس معتقد است که هم‌افزایی بین‌نسلی سبب شکوفایی در کسب‌وکار می‌شود.

عقیلی‌نسب گفت: «وقت آن رسیده که آینده کشور را به دست جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ بسپاریم و با بهره‌گیری از ایده‌های نوآورانه آن‌ها، به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم.» مدیرعامل پستکس در همایش نئوپست، عملکرد شش‌ماهه و شش‌ساله این شرکت را ارائه کرد. به گفته پستکس، روند رشد و پیشرفت این شرکت از ابتدا تاکنون همواره صعودی بوده است. در شش ماهه نخست امسال نیز به اندازه کل شش سال گذشته عملکرد مثبتی داشته‌ایم و تلاش می‌کنیم تا این روند رو به جلو را حفظ کنیم.

ضرورت استفاده از هوش مصنوعی با نگاه اکوسیستمی

پس از رونمایی از گزارش عملکرد پستکس، علی مرزبان، معاون عملیات دیجیکالا درباره کاربرد هوش مصنوعی در مراکز پردازش شرکت‌های ایکامرس صحبت کرد. به گفته مرزبان، قیمت‌گذاری پویا نیازمند سیستمی است که بتواند قیمت سرویس، خدمات و کالاها را در زمان‌های مختلف و براساس پارامترهایی که سازمان به آن داده، تعیین کند. هوش مصنوعی در این زمینه می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند. حسین غضنفری، رئیس هیئت‌مدیره باکسیت نیز از تأثیر هوش مصنوعی بر بهینه‌سازی چالش‌های منابع انسانی در لجستیک خرده‌فروشی گفت.

محمد احمدی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست در همایش نئوپست پستکس

محمد احمدی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست، در این همایش وضعیت صنعت لجستیک و چالش‌های آن را بررسی کرد. او با اشاره به بازار ۱۰۰ همتی حوزه لجستیک و پست در ایران، خاطرنشان کرد که در کشور ما تامین‌کننده تخصصی در حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پست نوین شکل نگرفته است. به گفته احمدی، اگر ما می‌خواهیم در زمینه پست توسعه‌‌ای داشته باشیم باید به زیست‌بوم و فراهم‌سازی پیوست‌های فرهنگی و تاریخی نگاهی ویژه کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پست همچنین از نیاز به یک نهاد صنفی در حوزه پست و لجستیک خبر داد. او خاطر نشان کرد که در آذر ماه نمایشگاهی در موزه پست برگزار خواهد شد که مناسب تقویت ارتباطات و تعاملات این صنعت است.

پنل گفت‌وگو با حضور سیامک بدر، مدیرعامل پارسی‌مپ، حامی طالبی، مدیر کل لجستیک دیجی‌اکسپرس و امیرعلی زندی و مدیریت پنل توسط آرش سروری و عباس عینعلی

این رویداد با یک پنل گفت‌وگو با حضور سیامک بدر، مدیرعامل پارسی‌مپ، حامی طالبی، مدیر کل لجستیک دیجی‌اکسپرس و امیرعلی زندی، نابغه نوجوانی که در زمینه هوش مصنوعی کار می‌کند و کوچک‌ترین عضو شرکت پستکس است، خاتمه یافت.

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...