گفت‌وگوی نقل حمل با مهدی صفری‌مقدم، معاون استراتژی و توسعه کسب‌وکار هلدینگ دکا

لجستیک و حکمرانی؛ چرا تصمیم‌گیری‌ها سرنوشت‌ساز هستند؟

مهدی صفری مقدم، معاون استراتژی و توسعه کسب‌وکار هلدینگ دکالجستیک در گفت‌وگو با نقل حمل به اهمیت استراتژ‌یک و جایگاه لجستیک اشاره کرد. معاون استراتژی و توسعه کسب‌وکار هلدینگ دکالجستیک در این گپ‌وگفت، توضیح داد که با توجه به شرایط تورمی کشور، باید در هر دو بخش تولید و توزیع، هزینه‌ها را کاهش داد و بهره‌وری را مدیریت کرد. او گفت که برای کاهش هزینه‌ها و توسعه اقتصادی، لجستیک نقشی کلیدی را ایفا می‌کند اما متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است.

صفری‌مقدم که پیش از این دبیر شورای لجستیک مناطق آزاد کشور بوده است، به اهمیت موقعیت جغرافیایی ایران در طول تاریخ اشاره کرد. به گفته صفری‌ مقدم،‌ ایران در طول تاریخ در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و حالا که جاده ابریشم باستانی دارد به شکلی نو اهمیت خود را دوباره باز می‌یابد، ایران می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند اما متاسفانه به این مسئله اهمیتی داده نشده است.

معاون استراتژی و توسعه کسب‌وکار هلدینگ دکا معتقد است عدم شناخت و کم توجهی به ظرفیت‌های ایران در حوزه لجستیک از آن دست موضوعاتی است که باعث جاماندگی ما در این زمینه شده است. صفری مقدم بر این باور است که باید از فرصت‌هایی که در حوزه لجستیک وجود دارد به نحو احسنت استفاده کرد و بهترین روش برای این کار، ایجاد مراکز لجستیکی برای بهره‌وری و درآمدزایی بیشتر است.

مهدی صفری مقدم معاون استراتژی و توسعه کسب‌وکار هلدینگ دکا

لزوم نهادسازی و تدوین اسناد استراتژیک در صنعت لجستیک

معاون استراتژی و توسعه کسب‌وکار هلدینگ دکالجستیک، بیش از بیست سال است که در بخش حمل و نقل و لجستیک فعالیت می‌کند. او که در بخش‌های گوناگون صنعت حمل‌ونقل حضور داشته و از عوامل تدوین سند برنامه استراتژیک بخش حمل و نقل بوده است در گفت‌وگو با نقل حمل توضیح می‌دهد که در زمان حضور در دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل و نقل، چند سند را به موازات هم تدوین کرده است که یکی از آن‌‌ها برنامه استراتژیک بخش حمل‌ونقل است.

او به اهمیت نهادسازی در حوزه لجستیک اشاره کرد و توضیح داد که برای توسعه لجستیک در بخش‌های گوناگون باید ادبیات و مفاهیم مرتبط با هر کدام از این بخش‌ها تدوین و مستندسازی شود. او افزود: «برنامه‌های توسعه لجستیک در کشور در قالب یک مدلی که پنج تا ستون اصلی داشت، تدوین شد. این سند بیش از هر چیز به موضوع مراکز لجستیک و نقل آن‌ها در حمل‌ونقل ترکیبی می‌پردازد.» به گفته صفری مقدم، مطالعات لجستیکی در بخش‌های مختلف سبب ایجاد یک مکانیزم برای قیمت‌گذاری و تدوین سیاست‌های مناسب در این زمینه شد.

کاهش هزینه‌ها و بهبود بهره‌وری با ایجاد مراکز لجستیکی

معاون استراتژی و توسعه کسب‌وکار هلدینگ دکالجستیک در گفت‌وگو با عباس عین‌علی، سردبیر نقل حمل،‌ ایجاد مراکز لجستیکی را راهکاری برای بهینه‌سازی این صنعت عنوان کرد. او گفت: «با ایجاد مراکز لجستیکی می‌توانیم به وضعیت بهینه در بخش‌های مختلف این حوزه برسیم. این مراکز می‌توانند هزینه های لجستیک کالاها را کاهش دهند و در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی شود.»

او با اشاره به توسعه منطقه منا و کشورهای عربی در زمینه لجستیک گفت: «شش سال پیش که ما برنامه استراتژیک بخش حمل و نقل را تدوین کردیم، عربستان اقدام خاصی در این حوزه انجام نداده بود اما دو سال بعد، مطالعاتی در این زمینه انجام داد. این کشور اکنون چند هاب لجستیکی راه‌اندازی کرده و نیمی از راه را رفته است.»

ناترازی انرژی و جزیره‌ای کار کردن از جمله موضوعاتی است که صفری‌مقدم به آن‌ها اشاره می‌کند. او معتقد است با استفاده از داده‌ها و مطالعاتی که در زمینه لجستیک انجام شده، می‌توان به توسعه این بخش کمک کرد. او یکی از مشکلات اساسی در زمینه حمل‌ونقل را مسئله حکمرانی دانست و گفت: «بخشی از مشکلات صنعت لجستیک، مشکل حکمرانی است که یک مشکل عمومی به حساب می‌آید. متاسفانه، برنامه‌ها در کشور ما به شخص متکی هستند و با تغییر دولت‌ها، برنامه‌ها به فراموشی سپرده می‌شوند. در مورد برنامه استراتژیک بخش حمل و نقل نیز این اتفاق افتاد و این سند به فراموشی سپرده شد.»

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...