در آستانه برگزاری سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، بهدنبال راهکارهایی برای خدماترسانی بهتر در زمینه توزیع کتاب در این نمایشگاه هستند.
محمد احمدی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست در نشست مشترک با محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به اهمیت تقویت همکاریهای دوجانبه در فرایند ارسال کتابهای نمایشگاه و تسهیل دسترسی عمومی به محتواهای فرهنگی بهویژه در مناطق روستایی و کمتر برخوردار اشاره کرد.

پست؛ بازوی اجرایی نمایشگاه کتاب در بخش توزیع
مدیرعامل شرکت ملی پست، با اشاره به نقش کلیدی این شرکت در پوشش گسترده مرسولات فرهنگی، اظهار داشت: «شرکت ملی پست با بهرهگیری از ظرفیتهای فناورانه و استقرار دفاتر و واحدهای سیار، توانسته میانگین زمان توزیع کتابهای خریداریشده در نمایشگاه کتاب را از ۳.۶ روز در سال ۱۴۰۲ به ۲.۳ روز در سال ۱۴۰۳ کاهش دهد.»
فرهاد محمدی، مدیرکل بازاریابی و فروش شرکت ملی پست نیز با اشاره به نقش راهبردی این مجموعه در برگزاری نمایشگاههای ملی گفت: «پست جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یک نهاد خدمترسان، همواره با نگاهی حمایتی و مسئولیتپذیر در قبال رویدادهای فرهنگی کشور ایفای نقش کرده و خدمات خود را در ایام نمایشگاه کتاب با رویکردی غیراقتصادی و در قالب سرویسهای مقرونبهصرفه ارائه میدهد.»
تقدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خدمات شرکت ملی پست در نمایشگاه کتاب تهران
محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تقدیر از همراهی و عملکرد موثر شرکت ملی پست در دورههای گذشته نمایشگاه کتاب، تصریح کرد: «خدمات پستی در نمایشگاه کتاب، نقش مهمی در ترویج فرهنگ مطالعه و فراهمسازی بستر عدالت فرهنگی دارد. این اقدام بهویژه در مناطق دورافتاده و کمتر توسعهیافته، زمینهساز دسترسی آسان به آثار منتشرشده خواهد بود.»
کارگروه تخصصی اجرای نمایشگاه کتاب راهاندازی میشود
براساس اعلام فرهاد محمدی، مدیرکل بازاریابی و فروش شرکت ملی پست، با هدف بررسی نیازهای اجرایی و ایجاد زیرساختهای فنی نمایشگاه کتاب، کارگروهی متشکل از مدیران، کارشناسان فنی و نمایندگان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تشکیل میشود. محمدی، این اقدام را راهکاری برای افزایش بهرهوری و کیفیت خدمات پستی در ایام برگزاری نمایشگاه عنوان کرد.
مدیرکل بازاریابی و فروش شرکت ملی پست در ادامه افزود: «نمایشگاه کتاب در این دوره نیز بهصورت حضوری و مجازی برگزار میشود. به همین دلیل، برای نمایشگاه حضوری، در محوطه نمایشگاه، دفاتر سیار پستی و خودروهای پستی مستقر شده است. این دفاتر پستی سیار، سفارشات را قبول و به نشانی گیرندگان ارسال میکنند.»
محمدی، تاکید کرد که پس از کرونا رویکرد مردم در خرید کتاب تغییراتی داشته و استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب بیشتر شده است و بههمین دلیل، شرکت ملی پست امسال هم همانند سالهای گذشته، هم در بخش نمایشگاه حضوری و هم در بخش نمایشگاه مجازی، به بازدیدکنندگان نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران خدماترسانی میکند.