موسسه مککنزی در یکی از گزارشهایش به این مسئله اشاره کرده که مشتریان فروشگاههای آنلاین ترجیح میدهند بستههای خود را «روز بعد و در یک بازه زمانی تعیینشده» دریافت کنند. طبق این گزارش که در سال ۲۰۲۲ منتشرشده، کاربران فروشگاههای اینترنتی نسبت به تحویل کالای خریداریشدهشان در همانروز و بدون بازه زمانی مشخص، احساس خوبی ندارند و این موضوع را نمیپسندند.
گزارش مککنزی نشان میدهد که بسیاری از مشتریان فروشگاههای آنلاین، حاضرند هزینه بیشتری را برای دریافت کالاهای خریداریشدهشان در بازه زمانی مشخص پرداخت کنند.
رای کاربران؛ تحویل در روز بعد
حسین غضنفری، مدیرعامل پست خصوصی باکسیت، با توجه به گزارش مککنزی، نظرسنجیای را در لینکدین منتشر کرد و از مخاطبان خود پرسید: «تصور کنید از یک فروشگاه اینترنتی خرید میکنید، کدام گزینه برای شما جذابتر است و چرا؟ ثبت سفارش تا ساعت ۱۲، تحویل همانروز بین ساعت ۱۶ تا ۲۲ یا ثبت سفارش تا ساعت ۱۹ و تحویل روز بعد در بازه زمانی دو ساعته»
این نظرسنجی که در تمام شبکههای اجتماعی باکسیت منتشر شد، رفتار کاربران را مورد بررسی قرار میداد. براساس نتایج این نظرسنجی، حدود ۷۰ درصد از شرکتکنندگان گزینه دوم، یعنی تحویل در روز بعد و در بازه زمانی دو ساعته را انتخاب کردهاند. این انتخاب میتواند دلایل متعددی داشته باشد.
کاربران بهدنبال برنامهریزی دقیق زمان تحویل هستند
همانطور که گزارش مککنزی و نظرسنجی مدیرعامل باکسیت نشان میدهد، کاربران ترجیح میدهند مرسولاتشان را در بازه زمانی کوتاه و مشخصی دریافت کنند. این موضوع، امکان برنامهریزی دقیقتر را برای کاربران فراهم میکند. این در حالی است که بازه زمانی ۶ ساعته در تحویل همانروز برای آنها عدم قطعیت بیشتری را ایجاد میکند. انتظار، کاربران را خسته میکند و زندگی روزمره آنها را به چالش میکشد. در نتیجه، کاربران فروشگاههای آنلاین ترجیح میدهند تجربهای قابل اعتماد و قابل پیشبینی در فرایند تحویل داشته باشند و زمان ارسال کالاهای خریداریشدهشان مشخص باشد.