گروه لجستیکی دیاچال (DHL) در سالهای اخیر سرمایهگذاریهایی را در منطقه منا انجام داده است. این شرکت بهتازگی برنامههای خود را برای سرمایهگذاری در خاورمیانه اعلام کرده است. در بیانیهای که گروه دیاچال منتشر کرده است، این شرکت از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰، بیش از ۵۰۰ میلیون یورو در خاورمیانه سرمایهگذاری میکند. دلیل سرمایهگذاری در این منطقه، تمرکز بر بازارهای در حال رشد حوزه خلیج فارس، بهویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی اعلام شده است.
این غول لجستیک دنیا در برنامه توسعهای خود که به استراتژی ۲۰۳۰ معروف است، سرمایهگذاریهایی را با هدف توسعه تجارت جهانی و جا نماندن از بازارهای منطقهای انجام میدهد. دیاچال از سال گذشته تاکنون، تمرکز خود را روی سرمایهگذاری در مناطقی گذاشته است که دارای رشد سریع تجاری هستند. این شرکت در تازهترین اقدام خود و با هدف رشد بازارهای تجارت سریع، اعلام کرده که بیش از ۵۰۰ میلیون یورو در منطقه خاورمیانه، سرمایهگذاری خواهد کرد.
گفته میشود تمامی بخشهای این شرکت در این سرمایهگذاری سهیم خواهند بود. از ارسال سریع کالا گرفته تا لجستیک تجارت الکترونیک و زنجیره تامین. مدیران دیاچال معتقدند که این سرمایهگذاری، با بهبود زیرساختها، گسترش شبکه توزیع و ظرفیتهای تجاری و ارتقاء قابلیتهای خدماتی، لجستیک منطقه را بهطور چشمگیری تقویت خواهد کرد. توانمندسازی کسبوکارهای خردهفروشی فعال در منطقه خاورمیانه و بهرهمندی از فرصتهای رشد در بخش تجارت سریع، از جمله اهداف دیاچال برای سرمایهگذاری در خاورمیانه است.
جان پیرسون، مدیرعامل شرکت DHL Express درباره سرمایهگذاری این شرکت در منطقه خاورمیانه گفت: «منطقه شورای همکاری خلیج فارس (GCC) با سرعت بالا در حال تبدیل شدن به یک قطب جهانی در حوزه لجستیک و نوآوری است. سرمایهگذاری ما منعکسکننده اهمیت راهبردی فزاینده این منطقه در اتصال آسیا، اروپا و آفریقا است و همچنین تعهد ما به حمایت از تبدیل شدن این منطقه به یک محرک اصلی برای تجارت منطقهای و جهانی را نشان میدهد. بهعنوان مثال، دیاچال اکسپرس، در بخش تجارت الکترونیکی منطقه شاهد رشد پویایی و پتانسیل صادراتی قابلتوجهی است که فرصتهایی را برای کارآفرینان و کسبوکارهای کوچک جهت گسترش فعالیت در بازارهای جهانی فراهم میآورد.»
منطقه خاورمیانه در چند دهه گذشته مانند دروازهای برای ورود به بازارهای جهانی تبدیل شده است. رشد این منطقه، نهتنها بهدلیل جذب سرمایهگذاری شرکتهای چندملیتی بلکه بهواسطه رشد کسبوکارهای بومی و افزایش صادرات آنهاست. دیاچال نیز بهعنوان بازیگری قدرتمند در حوزه حملونقل، تصمیم گرفته زنجیرههای تأمین مقاومی را برای کسبوکارها در دوران بیثباتی تجارت جهانی ایجاد کند. هندریک فنتر، مدیرعامل DHL Supply Chain در اروپا، خاورمیانه و آفریقا درباره این سرمایهگذاری گفته است: «شرکت زنجیره تامین دیاچال در سالهای اخیر حضور فعالی در عربستان سعودی و امارات داشته و این حضور را توسعه داده است. ما از توسعه مثبت اقتصادی، بلوغ روزافزون و پیشرفت عملیات زنجیره تأمین در این منطقه آگاه هستیم. تقاضا برای پشتیبانی لجستیکی تخصصی و برونسپاریشده در حال افزایش است. ما با تمرکز ویژه بر بخشهای انرژی، علوم زیستی، سلامت و فناوری، آمادهایم تا از تخصص خود در لجستیک قراردادی برای پاسخگویی به نیازهای خاص مشتریان و پیشبرد نوآوری استفاده کنیم.»
گروه لجستیکی دیاچال اعلام کرده که در چند سال اخیر فرصتهایی را در بخش انرژی (نفت، گاز، منابع تجدیدپذیر و…)، بازارهای علوم زیستی، بهداشت و تجارت الکترونیکی شناسایی کرده است و سعی دارد با سرمایهگذاری در این زمینهها، خدمات لجستیک خود را در خاورمیانه بهویژه در بخش تجارت سریع توسعه دهد.