مسعود راسخ، مدیرعامل شرکت روتونیکس که در حوزه تولید و نصب ماشین آلات لجستیک، تجهیزات انبارداری و سورتر کالا و مرسولات فعالیت میکند در گفتوگو با نقل حمل، به اقدامات این شرکت برای عبور از بحرانهای جنگ اسرائیل با ایران پرداخت.
آیا در جنگ ۱۲ روزه به فعالیت ادامه دادید؟
کسبوکار ما دو بخش مختلف فعالیت میکند که یکی از آنها همکاری با شرکت ملی پست است. در این بخش همکاران ما بهصورت کامل در دوران جنگ سرکار بودند و ما به تعهداتمان عمل کردیم. اما در بخش دیگری از کارمان که در زمینه طراحی، ساخت، تحقیق و توسعه ماشینآلات لجستیک و تجهیزات انبارداری است، همکاران ما بهطور کاملا تعطیل بودند. با وجود کاهش شدید ترافیک مرسولات، در تمامی روزهای جنگ همکاران بخش سورتینگ در مرکز تجزیه و مبادلات مشغول به کار بودند و جا دارد که یک بار دیگر از همه عزیزان تشکر کنم.
آن بخش از کارتان که در زمان جنگ فعال بود با چه چالشهایی مواجه شد؟ جنگ بحران بیشتری را برای کسبوکار شما ایجاد کرد یا مشکلات ناشی از اختلالات اینترنت؟
چالش اصلی کاهش شدید ترافیک مرسولات و به تبع آن کاهش شدید درآمد شرکت بود. در روزهای پیک جنگ، ترافیک حتی به ۵ درصد روزهای عادی هم رسید. در واقع، علت اصلی این کاهش ترافیک، قطعی اینترنت و شرایط بحرانی ایجاد شده در زمان جنگ بود.
راهکار شما برای رهایی از بحران پیشآمده چیست؟
در آن ایام و با توجه به کاهش ترافیک، ساعت کاری همکاران را کاهش دادیم و همکاران موظف شدند یک روز در میان کار کنند که خوشبختانه با پایان جنگ توانستیم ساعات کاری را به حالت عادی بازگردانیم. البته تعداد محدودی از نیروهای عملیاتی در بخش سورتینگ، در آن روزها در محل کار حاضر نشدند که با توجه به کاهش شدید ترافیک خدشهای به روند کار وارد نشد.
آیا کسبوکار شما در این مدت تعدیل نیرو انجام داده است؟ اگر بله، چند درصد؟
خوشبختانه تعدیل نیرویی اتفاق نیفتاد.
کسبوکار شما چه اقداماتی را برای بهبود حال کارمندانش پس از بحران انجام داده است؟
در بخش طراحی و مهندسی در تمام ایام جنگ، کار کاملا تعطیل بود و مستقل از ساعات کاری همکاران، سعی کردیم که پرداخت حقوق را به صورت کامل انجام دهیم. البته با توجه به مسائل مربوط به نقدینگی، این پرداخت در دو مرحله انجام شد. در بخش خدمات سورتینگ نیز با کاهش ساعات کاری و یک روز در میان کردن حضور همکاران، توانستیم تا حدودی شرایط را تسهیل کنیم.
برای حفظ مشتریان و رضایت آنها چه کارهایی را انجام دادهاید؟
در تمام بحرانها، پایبند بودن به انجام تعهدات بهترین راه نگهداشت مشتریان است. همانند روزهای سخت کرونا در ایام جنگ هم تمام تلاش مان پایبندی به تعهدات پیشین بود.
نظر شما درباره اینترنت طبقاتی چیست و فکر میکنید اینترنت طبقاتی چه چالشهایی را برای کسبوکارهای بخش خصوصی ایجاد میکند؟
اینترنت طبقاتی قطعاً منشا رانت و فساد جدیدی خواهد بود و حرکتی بر خلاف جهانی شدن است. دامن زدن به جزیره کردن کشور، تبعات بسیار سویی در رابطه با تجارت با خارج کشور داشته و اینترنت طبقاتی ضربهای جدید بر پیکر نحیف تجارت الکترونیک خواهد بود.