دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف، با همکاری رابین لجستیک، تیپاکس، اسنپشاپ، هلدینگ فاخر و همکارانسیستم، دورههایی را با عنوان میکرومستر برگزار میکند که تازهترین دوره آن میکرومستر «مدیریت هوشمند زنجیره تامین» نام دارد. این دانشگاه، وبیناری را با عنوان «تجربیات برتر لجستیکی» از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح پنجشنبه ۳۰ مردادماه برگزار کرد؛ وبیناری که مدیران مجموعههای مختلف هلدینگ فاخر با اشاره به فعالیت شرکتهایی که در آن مشغول به کار هستند، روند توسعه لجستیک بهویژه در حوزه تجارت الکترونیک را مورد بررسی قرار دادند.
از لجستیک پایدار تا تغییر پارادایمها
به گزارش نقل حمل، محسن صادقیزاده، مدیر توسعه پایدار تیپاکس در وبینار «تجربیات برتر لجستیکی» به اهمیت لجستیک پاک اشاره کرد و به بررسی اقدامات تیپاکس در زمینه توسعه پایدار پرداخت. به گفته صادقیزاده، مسئولیتاجتماعی و توجه به توسعه پایدار، بخش مهمی از زنجیره ارزش شرکتها به حساب میآید و تیپاکس در تمام سالهای فعالیتش، توجه ویژهای به این مسئله داشته است. مدیر توسعه پایدار این شرکت لجستیکی، مشارکت در طرحهای مسئولیتاجتماعی مانند بازگرداندن خاک هرمز و ارسال کتاب به مناطق محروم، توجه به محیطزیست و تلاش برای کاهش ردپای کربن، حمایت از اقشار آسیبپذیر از طریق تلاش برای بهینهسازی مسئله آموزش و ارتقای رفاه اجتماعی را از جمله اقدامات تیپاکس در سالهای اخیر دانست.
رضا سمیعزاده، مدیرعامل هلدینگ فاخر نیز در این وبینار با اشاره به تفکر اکوسیستمی که در این مجموعه وجود دارد، توضیح داد که لجستیک در سالهای اخیر و با رشد فناوریهای نوین، شکل تازهای به خود گرفته است. سمیعزاده، در ادامه تاکید کرد که هلدینگ فاخر در تلاش است با ایجاد یک اکوسیستم منسجم تمام بخشهای صنعت لجستیک را پوشش دهد. او همچنین خاطرنشان کرد که استراتژیها و مدلهای کسبوکاری در حال تغییر است و اکنون کسبوکارها بهدنبال استفاده از مدلهای کسبوکاریای مثل D2C هستند. مدلی که تولیدکنندگان محصولات و خدمات، بدون واسطه محصول یا خدماتشان را به مشتری نهایی میفروشند.
مدیرعامل هلدینگ فاخر بر این باور است که صنعت لجستیک به سمت انسانمحوری حرکت کرده است. او از مفهوم E2H صحبت کرد و تغییر پارادایمی که در لجستیک و تجارت الکترونیک به وجود آمده است. این مفهوم که به زبان سادهتر «Ecosystem to Human» یا «از اکوسیستم به انسان»، نامیده میشود، یک پارادایم فکری جدید است که میتواند مکمل یا حتی جایگزین مدلهای سنتی B2B و B2C شود. او تاکید کرد که لجستیک و تجارت الکترونیک در آینده نزدیک به سمت انسانمحوری و بهبود تجربه مشتریان میرود و کسبوکارهای این حوزهها با اقداماتی مانند سادهسازی فرایندها و شخصیسازی، میتوانند تجربه خوبی را برای مشتریانشان به وجود آورند.
لجستیک نوآورانه به نفع همه است
در ادامهی رویداد آنلاین «تجربیات برتر لجستیکی»، مهدی ابراهیمنیا، مدیرعامل تینکست به معرفی خدمات این شرکت پرداخت. او با تاکید بر نقش نوآوری در زیستبوم لجستیک کشور گفت: «تینکست، مانند هلدینگفاخر و سایر زیر مجموعههای این هلدینگ لجستیکی، رویکردی نوآورانه دارد. به همین دلیل، ما در تینکست تلاش میکنیم با استفاده از نوآوری، علاوه بر مدیریت زنجیره تامین به محیطزیست و توسعه پایدار نیز توجه کنیم.» او در صحبتهایش توضیح داد که مدیریت یکپارچه پرداختها و تنوع در کانالهای پرداختی مانند کیفپول دیجیتال، باشگاه مشتریان و قابلیت پرداخت در محل یا COD، یکی از اقدامات تینکست برای بهبود تجربه کاربری مشتریانش انجام داده است. سرویسهای پیاده و گسترش خدماترسانی تینکست از دیگر موضوعاتی بود که ابراهیمنیا به آنها اشاره کرد.
رامین سمیعزاده، مدیرعامل جابار به بررسی نقش لاکرهای هوشمند در توسعه صنعت پست و لجستیک پرداخت. سمیعزاده توضیح داد که لاکرهای هوشمند در سالهای اخیر، با توسعه تجارتالکترونیک و فناوریهایی مثل هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، شکل تازهای به خود گرفتهاند. بهگفته مدیرعامل جابار، استقبال از لاکرهای هوشمند در جهان زیاد شده است. او توضیح داد که در نمایشگاه پست و بستهبندی اروپا که در اکتبر ۲۰۲۴ در هلند برگزار شد، این موضوع را متوجه شده است. مدیرعامل جابار بر این باور است که قرارگیری لاکرهای هوشمند در هر کشوری با توجه به فرهنگ غالب انجام شده است. مثلاً در لهستان و سایر شهرهای اروپا، لاکرهای هوشمند را میتوان در ایستگاههای اتوبوس دید. او افزود: «۹۴ لاکر هوشمند جابار در ۶۷ ایستگاه وجود دارد. لاکرهای جابار در اکثر مراکز خرید تهران هستند. ما لاکسیباکس را هم برای مجتمعهای مسکونی طراحی کردیم و در حال توسعه خدمات لاکرهای هوشمند هستیم.» مدیرعامل جابار تاکید کرد که با توجه به بحرانهای اخیر، تدابیری برای بیبرقی و قطعشدن اینترنت در بخش لاکرهای هوشمند اندیشیده شده است.
اکوسیستمسازی با رویکردی انسانمحور
شهره مهرآسا، مدیرعامل زیبوم، آخرین سخنران وبینار «تجربیات برتر لجستیکی» با تاکید بر مدیریت زنجیره تامین بود. مدیرعامل زیبوم به اهمیت اکوسیستمسازی اشاره کرد و توضیح داد که زیبوم یک پلتفرم هوشمند فعال در حوزه ارسال کالا است؛ پلتفرمی که فروشگاههای اینترنتی را به شرکتهای ارسال کالا متصل میکند. براساس گفتههای مهرآسا، زیبوم با میکروهابها و شبکههای اجتماعی همکاری میکند. مدیرعامل زیبوم تاکید کرد که این شرکت در حال صحبت با یکی از پلتفرمهای گیمیفیکیشن برای جابهجایی بستهها در زمان پیادهروی است. او در پایان این رویداد آنلاین خاطرنشان کرد که همانند گفتههای رضا سمیعزاده و سایر مدیران شرکتهای هلدینگ فاخر، مفهوم E2H در بخش لجستیک و تجارتالکترونیک اهمیت قابل توجهی دارد و باید جدی گرفته شود.