هر صنعتی با پیامدها یا اثرات ناشی از اختلالات مرتبط با COVID-19 در زنجیره تأمین مواجه شده است. یافتن راهحلهای تحویل آخرین مایل در خرده فروشی همچنان اولویت مدیران است. نیاز به تحویل عملی و کاربردی آخرین مایل در خرده فروشی شامل صرفهجویی در هزینه و کاهش مخارج مرتبط با این بخش حیاتی اما اغلب نادیده گرفته شده از مسیر حمل و نقل میشود.
بهینهسازی از طریق راهحلهای تحویل آخرین مایل به طور قابل توجهی نرخ موفقیت تحویل را بهبود میبخشد و در عین حال سود را برای حملکنندگان و خردهفروشان افزایش میدهد. به گفته اینسایدر اینتلیجنس، “به عنوان سهمی از کل هزینه حمل و نقل، هزینههای تحویل آخرین مایل قابل توجه است – و ۵۳٪ از کل را تشکیل میدهد.” کار با شریک مناسب، آمادهسازی برای اختلالات شناخته شده و پیشبینی شده در تحویل آخرین مایل را سادهتر میکند و در عین حال بهترین خدمات تحویل موجود را فراهم میآورد. رشد و مقیاسپذیری با تحویلهای با کیفیت بالا بسیار آسانتر است.
دلایل زیادی وجود دارد که چرا خردهفروشان باید در بهبود لجستیک و پلتفرمها سرمایهگذاری کنند. خدمات تحویل با کیفیت و قابل اعتماد برای ادامه رشد و بازیابی بازار ضروری باقی میمانند. هر جنبهای از حمل و نقل و ردیابی زنجیره تأمین به اجرای خدمات تحویل آخرین مایل خرده فروشی صحیح وابسته است. به راحتی میتوان فهمید که چرا ارائهدهندگان خدمات تحویل آخرین مایل خرده فروشی توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. روشهای سنتی لجستیک و تحویل دیگر گزینههای قابل اعتمادی نیستند. برای درک بهتر دلیل این موضوع، به تحویل آخرین مایل در خرده فروشی نگاهی دقیقتر بیندازید.
۱. رقابت با آمازون به کارایی در تحویل آخرین مایل خردهفروشی بستگی دارد
صنعت حمل و نقل همواره رقابتی بوده است؛ این رقابت با تأثیر آمازون که شکلدهنده انتظارات و خواستههای مصرفکنندگان است، شدت یافته است. تحویل موثر آخرین مایل در خردهفروشی برای ادامه رشد و بازیابی حیاتی باقی میماند. ارائهدهندگان خدمات حمل و نقل به دنبال ابزارها، فناوریها و فرآیندهای نوین و نوآورانهای هستند تا راهحلهای تحویل را بهبود بخشند و در عین حال رقابتی باقی بمانند. به گفته اینسایدر اینتلیجنس، “با استفاده از فناوری جمعسپاری، خردهفروشان، شرکای لجستیک و مصرفکنندگان میتوانند به طور مستقیم با پیکهای محلی و غیرحرفهای که از وسایل حمل و نقل خود برای تحویل استفاده میکنند، ارتباط برقرار کنند.” راهحلهای تحویل خردهفروشی به تغییرات خود ادامه میدهند تا با روندهای بازار همگام شوند. تحویل آخرین مایل در خردهفروشی فرصتی برای رقابت با آمازون و دیگر غولهای صنعت فراهم میکند.
۲. تحویل آخرین مایل در خردهفروشی پرهزینهتر از هر روش حمل و نقل دیگری است
یکی دیگر از دلایل تمرکز مجدد بر روی آخرین بخش سفر حمل و نقل این است که تحویل آخرین مایل پرهزینهترین روش حمل و نقل است. ارائه روشهای مختلف تحویل آخرین مایل در خردهفروشی باعث میشود که حملکنندگان راحتتر بتوانند به مصرفکنندگان جذب شوند و نیازهای آنها را برآورده کنند. با این حال، این امر به هزینههای عملیاتی و کلی حمل و نقل میافزاید. مدیریت صحیح تحویلهای نهایی برای حفظ سود بالا و کاهش هزینههای عملیاتی حیاتی است. از میان تمام دلایل استفاده از تحویل آخرین مایل، خردهفروشان میتوانند بیشترین بهره را از کاهش هزینههای کلی حمل و نقل و هزینههای مرتبط با مشکلات معمول تحویل ببرند. همکاری با یک کارشناس اختصاصی تحویل آخرین مایل یا حمل و نقل، میتواند به طور قابل توجهی خطرات حمل و نقل را کاهش داده و هزینههای حملکنندگان را در هر بار کاهش دهد.
۳. تحویل آخرین مایل مملو از خطر آسیب یا از دست دادن است
هر باری که یک حملکننده حمل میکند دارای سطحی از خطر است. خرابی تجهیزات و مسائل دیگر میتواند منجر به آسیب دیدن محمولهها، از دست دادن بار یا رد شدن آنها شود. این خطرات بخشی از مسیر هستند و به طور گسترده پذیرفته شدهاند. با این حال، تحویل آخرین مایل پر از خطرات اضافی است، به همین دلیل مشتریان تحویل آخرین مایل در خردهفروشی را بسیار جذاب میدانند. با داشتن شریک 3PL مناسب که راهحلهای بهینه تحویل خردهفروشی را پیادهسازی میکند، خطرات مربوط به تأخیرهای ترافیکی، اختلالات آب و هوایی، خطاهای راننده و موارد دیگر کاهش مییابد. حملکنندگان میتوانند از قبل آماده باشند تا به جای ورود به یک تحویل بدون برنامهریزی، راهحلهایی برای غلبه بر این مسائل آخرین مایل داشته باشند.
۴. راهحلهای تحویل آخرین مایل باید دید زمان واقعی ارائه دهند
تحویل آخرین مایل با نوآوریهای قابل اعتماد که حمل و نقل را برای همه طرفهای درگیر سادهتر میکند، به رفع مشکلات کمک میکند. بر اساس گزارشهای اینسایدر اینتلیجنس، “با ادامه یکپارچهسازی و ارتقاء اتوماسیون در صنایع، احتمالاً در آیندهای نزدیک شاهد رباتهای تحویل، پهپادها و وسایل نقلیه خودران خواهیم بود که بسیاری از این تحویلها را انجام میدهند.” در عین حال، بیشتر شرکتها هنوز به این سطح نرسیدهاند. خردهفروشی نیاز به بهبود تحویل آخرین مایل دارد، از جمله تحویلهای سریعتر، قابل اعتمادتر و گزینههای شخصیسازی شده. سیستمهای خودکار و تحلیل دادههای زمان واقعی امکان مدیریت بهتر گزینههای تحویل به طور کلی را فراهم میکنند.
۵. خردهفروشان نیاز به اثبات غیرقابل انکار تحویل دارند
یکی از منابع تأخیرها و هزینههای مرتبط با تحویل نهایی زنجیره تأمین، کاغذبازیهای مربوطه است. اثبات تحویل، اسناد فاکتور، مانیفستهای کانتینر و دیگر اسناد و فرمهای حیاتی باید به طور کارآمد در زمان تحویل مدیریت شوند. مشتریان به برندهایی که تحویل آخرین مایل محکم در خردهفروشی ارائه میدهند و تمامی کاغذبازیها و اسناد نهایی را مدیریت میکنند، نظر مثبتی دارند.
گم شدن برخی فرمها، از دست دادن امضاها و بایگانی ضعیف اسناد میتواند منجر به تأخیرهای گسترده و پرهزینه شود. با راهحلهای تحویل آخرین مایل، خردهفروشان به سرعت و به آسانی به اسناد و اثبات تحویل دست مییابند. رانندگان و حملکنندگان نیز از تحویل سریعتر و روانتر لذت میبرند و میتوانند به سرعت به تحویل بعدی بپردازند.
۶. لست مایل نیاز به استراتژی پایدار-محور دارد
پایداری و حملونقل دوستدار محیط زیست دیگر فقط اصطلاحات صنعتی نیستند. بیش از هر زمان دیگری، مصرفکنندگان به دنبال گزینههای حملونقل و تحویل بستههای پایدار هستند. مدیریت مصرف سوخت، مدیریت منابع و سطوح انتشار به سرعت به نکات فروش اصلی برای حملکنندهها تبدیل شدهاند. آخرین مایل در حملونقل خردهفروشی میتواند به ارائهدهندگان مزیت نسبت به رقبا بدهد که با روشهای قدیمی و منسوخ کار میکنند.
پذیرش راهحلهای تحویل پایدار در خردهفروشی تأثیر مثبتی دارد. تمرکز بر بهبود لجستیک آخرین مایل نشاندهنده تعهد به پایداری است.
۷. خردهفروشان راهحلهای تنظیم و فراموش کردن را میخواهند
توجه و منابع خردهفروشان در هر زمان به دهها یا بیشتر جهت کشیده میشود. حملونقل سریع، راحت و قابل اعتماد یک نگرانی کمتر را از زمان آنها میگیرد. رویکرد تنظیم و فراموش کردن با ابزارها و فرآیندهای خودکار مناسب ممکن است. تحویل آخرین مایل در خردهفروشی امروز بسیار جذاب است زیرا بسیاری از فرآیند را خودکار میکند و نیاز به انجام دستی تمام کاغذبازیها در زمان تحویل را از بین میبرد. به همین دلیل خردهفروشی به گزینههای تحویل آخرین مایل نیاز دارد که برای نیازهای خاص تحویل سفارشی شده باشند. لجستیک آخرین مایل به خردهفروشان اجازه میدهد زمان کمتری را صرف کارهای اضافی کنند و بر روی آنچه واقعاً مهم است تمرکز کنند.
۸. مدیریت چندین فروشنده، جوهره یک راهحل باکیفیت در آخرین مایل است
تحویل باکیفیت آخرین مایل در خردهفروشی شامل بهینهسازی تعامل و مدیریت فروشنده است. هیچ شرکتی تمام نیازهای حملونقل و تحویل را به تنهایی برطرف نمیکند. پیگیری چندین فروشنده و شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) آخرین مایل میتواند به سرعت فشارآور شود. اشتباهات منجر به خطاهای پرهزینهای میشود که به طور قابل توجهی بر تجربه مشتری و سود نهایی تأثیر میگذارد. با دسترسی قابل اعتماد به تحویل آخرین مایل و مدیریت فروشنده، بهرهوری کلی بهبود مییابد.
بهبود ارتباط بین فروشندگان و شرکا و افزایش رضایت مشتری در قلب راهحلهای تحویل خردهفروشی قرار دارد.
۹. خردهفروشی به تدریج در حال تبدیل شدن به مترادف با داروسازی نیز است
چهره بازار خردهفروشی به طور مداوم در حال تغییر و نوسان است تا به تقاضای مشتریان پاسخ دهد و به اختلالات تولید و عرضه واکنش نشان دهد. یکی از روندهای رو به رشد تمرکز مداوم بر حملونقل دارویی و سایر حملونقلهای کنترلشده با دما است.
آخرین مایل در بارهای خردهفروشی میتواند نقش حیاتی ایفا کند هنگامی که به حملونقل پزشکی و سایر حملونقلهای یخچالی توجه میکنیم. بارهایی که باید در دمای خاصی حفظ شوند نیاز به راهحلهای تحویل آخرین مایل اثباتشده دارند که حمل و نقل و جابجایی تخصصی مورد نیاز برای تحویل ایمن و به موقع بستهها را فراهم کنند.
۱۰. ناکارآمدیها در مسیرهای آخرین مایل منجر به تأخیر میشوند
آخرین دلیل برای استفاده از خدمات تحویل آخرین مایل در تأثیرات گسترده ناکارآمدیها و خطاها نهفته است. مسائل جزئی میتوانند منجر به تأخیرهای قابل توجهی شوند. این میتواند به راحتی یک واکنش زنجیرهای از تأخیرهای بزرگ، اختلالات و مشکلات در طول فرآیند تحویل را به وجود آورد و در نتیجه مشتری ناراضی شود. تحویل نهایی بهطور ذاتی مستعد مشکلات و موانع آخرین مایل است. ریسک تأخیرها بیشتر از هر روش حملونقل دیگری در حال حاضر است.
ماندن در بالای روندهای حملونقل و اجرای تحویل باکیفیت آخرین مایل در خردهفروشی میتواند به مدیران کمک کند ناکارآمدیها را شناسایی کنند و به طور مؤثرتری برای غلبه بر آنها تلاش کنند. سادهسازی فرآیندهای موجود تضمین میکند که مشتریان حملونقل سریع و قابل اعتمادی را که انتظار دارند دریافت کنند، در حالی که حملکنندگان کامیونهای خود را پر نگه میدارند و در جادهها فعال هستند.