رویداد «ریل، فرصتی در لجستیک خردهبار» توسط شرکت توسعه بازرگانی راه و شهر با رند تجاری قطاربار و با همکاری شرکت تاپین پلتفرم هوشمند خدمات لجستیک برگزار شد. نقل حمل در حاشیه این رویداد با علیرضا عجمیان، رئیس هیئت مدیره قطاربار، گفتگو کرد و از فلسفه وجودی و تاریخچهی قطار بار را پرسید.
تاریخچه شکلگیری و تولد قطاربار
عجمیان شکلگیری قطاربار را چنین تشریح کرد این شرکت که پیشتر با نام “انبارهای توشه” و به عنوان زیرمجموعهی یکی از شرکتهای حمل و نقل فعالیت میکرد، وظیفهی حمل خرده بار در شبکه ریلی را بر عهده داشت. مرکز اصلی این انبارها، انبار توشهی تهران بود.
حوالی سال ۱۳۷۰، با تصمیماتی که در موسسه صندوق پسانداز کارکنان راهآهن به عنوان سهامدار عمده اتخاذ شد، این فعالیت از شرکت حمل و نقلی مادر جدا و به صورت یک شرکت مستقل درآمد تا بتواند کسب و کار خود را توسعه دهد. این فعالیت در آن زمان، کاری سنتی بود که با تدابیر و زحمات مدیران عامل پیشین، استاد حسین و فغانی، به ویژه در دو سال اخیر با تلاشهای فغانی و همکاران، از حالت سنتی خارج شد و به سمت مدرن شدن پیش رفت.
بهرهمندی از نوآوری و ایجاد خدمات جدید
رئیس هیئت مدیره قطاربار در پاسخ به این پرسش که این شرکت تاکنون چقدر از نوآوری بهرهمند بوده و چه اقدامات اساسی بعد از شکلگیری برند قطاربار انجام شده، پاسخ داد: از جمله اقدامات صورت گرفته، میتوان به ارائهی خدمات درب به درب، راهاندازی باشگاه مشتریان (CRM) و تلاش برای ارتقای سطح خدمات و شناساندن آن به جامعه اشاره کرد. در گذشته، بسیاری از مردم با شنیدن عبارت “حمل بار” به واگنهای باری بزرگ فکر میکردند و از امکان حمل خرده بار از طریق شبکهی ریلی اطلاع نداشتند. قطار بار این فاصله را پر کرد و امکان حمل خرده بار را از طریق شبکهی ریلی، که دسترسی آسان، قیمت مناسب و امنیت بالایی دارد، فراهم ساخت.
او در ادامه افزود: قطاربار از تکنولوژیهای روز، به ویژه همکاری با پلتفرمهای آنلاین مانند تاپین و سایر بازیگران لجستیکی نوآور، برای توسعهی این خدمات بهره گرفته است. مشتریان میتوانند از طریق وبسایت شرکت یا اپلیکیشن، درخواست حمل بار خود را از مبدا تا مقصد ثبت کنند. این بار از مبدا تحویل گرفته شده، به انبارهای توشه منتقل میشود و سپس با قطار به مقصد نهایی میرسد. تنوع محمولههای قابل حمل، از پاکت نامه تا لوازم خانگی، از مزایای این خدمات است. همه این خدمات به صورت آنلاین در دسترس است و ما زیرساختهای مناسبی برای همکاری با سایر بازیگران و سرویسدهندگان لجستیکی کشور فراهم کردهایم.
برنامههای توسعهای و آینده قطار بار
عجمیان با اشاره به رویکرد تازه در لجستیک ریلی افزود: برنامههای توسعهای قطاربار شامل توسعهی ناوگان و ایجاد هابهای لجستیک میشود. توسعهی ناوگان از تعهدات قطاربار در قرارداد ده ساله با راهآهن است و برنامهی راهاندازی قطارهای باری برنامهای نیز وجود دارد. در حال حاضر، واگنهای حمل بار به انتهای قطارهای مسافری اضافه میشوند. در صورت فراهم شدن شرایط از سوی راهآهن، از جمله کشنده و مسیر، امکان راهاندازی قطارهای باری برنامهای وجود دارد.
ایجاد هابهای لجستیک از دیگر برنامههای قطاربار است که در هیئت مدیره بر آن تاکید میشود. به عنوان مثال، ایستگاه آپریل در تهران (بندر خشک آپریل) به عنوان یکی از این هابها در نظر گرفته شده است. هابهای دیگری نیز در خراسان و بندرعباس در برنامهی توسعهای قطار بار قرار دارند.
همکاری قطاربار با سایر ارگانها
قطار بار با پست جمهوری اسلامی ایران همکاری میکند و از حمایتهای راهآهن بهره میبرد. قطار بار برای همکاریهای بیشتر آماده است. همکاری با پست به عنوان قدیمیترین مجموعه در زمینهی حمل خرده بار از اهمیت ویژهای برخوردار است و دستگاههایی برای این منظور در باجههای پستی اختصاص داده شده است.
آمادگی برای جذب سرمایه
علیرضا عجمیان در پاسخ به این سوال که آیا این مجموعه نسبت به جذب سرمایهگذاری بیرونی آمادگی دارد یا خیر گفت: بله ما آمادگی کامل داریم که چه در حوزه سختافزار و چه در بخش نرمافزار از پیشنهاد سرمایهگذاران استقبال میکنیم؛ چرا که هرچه در این مسیر پیش میرویم فرصتهای جدیدی ایجاد میشود که نیاز به سرمایهگذاری دارد.
این رویداد در تاریخ ۲۹ مهرماه 1403 در محیط انبار خردهبار راهآهن برگزار شد تا حضار بتوانند از نزدیک با فرآیند عملیات آشنا شوند.