محمد حسن کرباسیان، یکی از چهرههای شناختهشده پست و لجستیک ایران است که در حال حاضر مدیریت شرکت دکاپست را در اختیار دارد. در هشتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، عباس عینعلی، سردبیر پلتفرم رسانهای نقل حمل، گفتوگویی صمیمانه درباره فعالیتها و تجارب این مدیر لجستیکی با او داشت.
تحولات پست در چند دهه گذشته
کرباسیان، در ابتدای این گپوگفت، توضیح داد که از ابتدا فعالیتش را در حوزه پست شروع کرده و ۳۶ سال در این زمینه سابقه کار دارد. به گفته مدیرعامل دکاپست، او ۲۷ سال در شرکت ملی پست کار کرده و حالا ۹ سال است که در شرکتهای پستی بخش خصوصی فعالیت میکند. او معتقد است که پست و لجستیک حوزهای است که همواره در آن یادگیری وجود دارد و باید با توجه به نیاز مشتریان و تحولات فناوری، از ظرفیتهای جدید استفادههایی بهینه کرد.
او گفت: «با توجه به تغییرات تکنولوژی، نیازهای مشتریان، نوع حملونقل، فناوریهای جدید و تجهیزات پستی نیز دچار تحولات زیادی در سالهای اخیر شدهاند و میتوان این موضوع را نقطه عطفی در تاریخ صنعت پست دانست.»
مدیرعامل دکاپست معتقد است با مرور تحولاتی که در چند دهه گذشته در زمینه پست و لجستیک اتفاق افتاده است، میتوان به این مسئله پی برد که رفتار مشتریان و نیاز آنها مدام در حال تغییر است و شرکتهای پستی باید همگام با این تغییرات باشند. کرباسیان از تبدیل پاکتها به بستهها، تبدیل پاکتها به ایمیلها و مواردی از این دست برای نشاندادن تاثیرپذیری کسبوکارها نسبت به تکنولوژی استفاده کرد و گفت که حوزه پست در حال حاضر به بهترین متخصصان در حوزههای فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء نیاز دارد.
اهمیت نیازسنجی در صنعت پست
محمد حسن کرباسیان با تاکید بر اهمیت توسعه کسبوکارهای پست و لجستیک با توجه به تغییرات فناورانه گفت: «شرکتهای پست و لجستیک باید از شرکتهای فناورانه و دانشبنیان در زمینههایی که نیاز امروز مردم است، کمک بگیرند. امروزه مباحثی مثل دادهکاوی و بررسی رفتار و نیاز مشتریان اهمیت زیادی دارد و شرکتهای لجستیکی باید بتوانند نیازسنجی کنند.»
مدیرعامل دکاپست معتقد است که شرکتهای دانشبنیان و برخی دیگر از شرکتهای پست و لجستیکی توانستهاند خودشان را با فناوریهای روز دنیا تطبیق بدهند و در زمینه تجارت الکترونیک اقدامات موثری را پیش ببرند.
تحولات فناورانه سبب توسعه بخشهای خدماتی میشود
یکی از مهمترین موضوعاتی که مدیرعامل دکاپست در گفتگو با نقل حمل روی آن تاکید کرد، پیشرفتهای فناورانه در زمینه اپلیکیشنهای موبایل و اینترنت اشیا بود. به گفته محمد حسن کرباسیان، بخش خدمات در تمامی حوزهها پیشرفت کرده است و عامل این اتفاق، توسعه ابزارهای موبایلی است. او در گفتوگو با سردبیر نقل حمل توضیح داد که برای کسی که هم در نظام سنتی و هم در جهان فناورانه صنعت پست کار کرده است، مسائلی مثل مسیریاب و قابلیت ردیابی مرسولات جذابیتهای زیادی دارد.
او معتقد است مسائلی که ۳۰ سال قبل به رویا شبیه بودهاند، اکنون در زندگی روزمره فعالان پست و لجستیک قابل دسترسی است. کرباسیان معتقد است تجربه زیستهاش در ۳۶ سال کار در حوزه پست و لجستیک به او کمک کرده تا نسبت به نیازهای صنعت آگاه شود. او چارهی توسعه صنعت پست را اهمیت دادن به خدمات نرمافزاری و استفاده از فناوریهای روز میداند. به گفته مدیرعامل دکاپست، این شرکت در کمتر از یکسال توانست نقش چشمگیری را در صنعت پست ایفا کند. او مهمترین دلیل توسعه دکاپست در مدت کوتاه را نیازسنجی بازار و ایجاد زیرساختهای نرمافزاری مناسب عنوان کرده است.
شرکتهای لجستیکی باید مزیت رقابتی ایجاد کنند
ایجاد مزیت رقابتی، موضوعی است که مدیرعامل دکاپست روی آن تاکید دارد و بر این باور است که در صورتی که شرکتها در هر حوزهای بتوانند مزیت رقابتی ایجاد کنند، موفق خواهند شد اما اگر نتوانند خودشان را از سایر رقبا متمایز کنند، پس از مدت کوتاهی دچار رکود میشوند و احتمال شکست آنها خیلی زیاد است. او در ادامهی این گفتوگو افزود که وقتی خدمات یک شرکت خوب باشد، مشتریان فقط از خدمات آن استفاده میکنند تا تجربه کاربری منحصربهفردی داشته باشند. برای همین شرکتها علاوه بر ایجاد مزیت رقابتی باید روی موضوع بهبود تجربه کاربری مشتریانشان هم کار کنند.
کرباسیان گفت: «متاسفانه شرکتهای پستی در کشور ما نتوانستهاند صددرصد رضایت مردم را فراهم کنند. برای همین است که مشتریان همیشه به دنبال پیدا کردن شرکتی هستند که بتواند تجربه کاربری خوبی را برای آنها فراهم کند. این موضوع فرصتی است برای شرکتهایی که تازه وارد حوزه پست شدهاند تا بتوانند با خدماتی که ارائه میکنند، از رقبا پیشی بگیرند.»
مدیرعامل دکاپست به شرکتهای پستی که تازه وارد این حوزه شدهاند پیشنهاد میکند که روی مسائل و موضوعاتی ورود کنند که کمتر به آنها پرداخته شده است. او در پایان صحبتهایش، نقش رسانهها را در اطلاعرسانی و رشد اکوسیستم پست و لجستیک ایران پررنگ دانست.