تحلیلگران حوزه خرده‌فروشی پیش‌بینی کردند؛

رونق صنعت خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۵ با هوش مصنوعی

    تحلیلگران بازار، با توجه به وضعیت صنایع مختلف و رشد فناوری، پیش‌بینی‌هایی را انجام می‌دهند. در حوزه لجستیک و خرده‌فروشی نیز پیش‌بینی‌هایی انجام می‌شود که بسیاری از آن‌ها اتفاق می‌افتند و برخی از آن‌ها ممکن است عملی نشوند. گاهی وقت‌ها نیز موضوعاتی پیش می‌آیند که حتی تحلیلگران بازار نیز آن‌ها را پیش‌بینی نکرده‌اند.

    تحلیلگران حوزه خرده‌فروشی، سال ۲۰۲۵ را سال تعادل دانسته‌اند و معتقدند که شرکت‌های خرده‌فروشی باید روی مسائلی چون سرمایه‌گذاری، تبلیغات گسترده و تامین منابع متعادل تمرکز کنند. افزایش سرمایه‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی از دیگر موضوعاتی است که تحلیلگران بازار پیش‌بینی کرده‌اند.

    تحلیلگران سایت The National Retail Federation که با نام اختصاری NRF شناخته می‌شود، هوش مصنوعی و ویدیوهای پخش زنده را مهم‌ترین عوامل رشد تجارت الکترونیک و رونق بازارهای آنلاین دانسته‌اند. تحقیقات این سازمان نشان می‌دهد که صنعت خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۵ مانند چند سال اخیر، دستخوش تغییرات گسترده‌ای می‌شود.

    ۲۰۲۵؛ سال رونق صنعت خرده‌فروشی با هوش مصنوعی

    هوش مصنوعی؛ عامل افزایش فروش در صنعت خرده‌فروشی

    براساس اعلام تحلیلگران حوزه خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک، در سال ۲۰۲۵ عامل‌های هوش مصنوعی رشد چشمگیری خواهند داشت. داده‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد فروش‌ سازمان‌های مختلف تحت تأثیر فضای دیجیتال است و شبکه‌های اجتماعی نقش قابل توجه‌ای را در رشد اقتصادی ایفا می‌کنند. پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۲۵، هوش مصنوعی روی موضوع شخصی‌سازی تمرکز خواهد داشت و باعث ساده‌تر شدن تصمیم‌گیری‌ها می‌شود.

    جیسون گلدبرگ، مدیر ارشد استراتژی تجارت در شرکت Publicis، به‌تازگی درباره تاثیر هوش مصنوعی روی صنعت خرده‌فروشی، نوشته است: «دستیارهای خرید مجهز به هوش مصنوعی، به تجربه خرید ما نفوذ کرده‌اند و چشم‌انداز خرده‌فروشی را برای همیشه تغییر خواهند داد.»

    متخصصان این حوزه بر این باورند که اگرچه فناوری‌ها پیشرفت کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد باعث رشد روزافزون فروش می‌شوند اما برخی از سازمان‌ها نسبت به آن بی‌تفاوت هستند. پذیرش این فناوری‌ها برای برخی سازمان‌ها نیز زمان‌بر است چون استفاده از فناوری‌ها نیازمند هزینه‌های زیادی است. پیش‌بینی شده که هوش مصنوعی مولد در سال جاری میلادی، به تحول خرده‌فروشی ادامه خواهد داد. این فناوری، تجربه‌های خرید شخصی‌سازی شده را برای مشتریان فراهم می‌کند و با تولید محتوای پویا و دستیارهای مجازی هوشمند، باعث ترغیب مشتریان می‌شود. خرده‌فروشان با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند رفتار مصرف‌کنندگان را بهتر درک کنند، خریدهای گذشته آن‌‌ها را تحلیل و سیگنال‌های اجتماعی را تفسیر کنند.

    یکی دیگر از موضوعاتی که به‌نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۵ باعث تحول در صنعت خرده‌فروشی می‌شود، خرید در پخش زنده است. فروش از طریق پخش زنده، ترکیبی از تجربه و سرگرمی است که در بسیاری از کشورهای جهان رونق یافته است. این روش، فرصتی را برای خرده‌فروشان فراهم می‌کند تا با مشتریان خود ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنند. با این حال، پذیرش گسترده پخش زنده به غلبه بر چالش‌های لجستیکی و ارائه بازگشت سرمایه مناسب بستگی دارد.

    فروش از طریق پخش زنده، ترکیبی از تجربه و سرگرمی است که در بسیاری از کشورهای جهان رونق یافته است.

    چشم‌انداز صنعت خرده‌فروشی در ۲۰۲۵

    پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۵، برخی روندهای گذشته تکرار می‌شود. فروشگاه‌های بدون فروشنده و وسایل نقلیه خودران برای تحویل کالاها، تنها بخشی از تحولات خرده‌فروشی در سال جاری میلادی هستند. براساس اعلام تحلیل‌گران، بازارهای آنلاین در سال جاری میلادی همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد؛ برندهایی مانند Shein ،Temu ،TikTok و آمازون در حال متحول کردن صنعت خرده‌فروشی در جهان هستند. تکنولوژی‌‌ها در این سال رشد خواهند یافت و عملیات‌های خودکار گسترش می‌یابند. پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۲۵، فروشگاه‌های بدون صندوقدار، ربات‌های مدیریت موجودی، وسایل نقلیه خودران تحویل کالا و حتی پهپادهای کالارسان بیش از پیش رایج خواهند شد.

    از دیگر پیش‌بینی‌های مربوط به چشم‌انداز صنعت خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۵، تحول فناوری‌های خرده‌فروشی با تمرکز بر تجربه کارکنان است. کارشناسان اعلام کرده‌اند که بهبود محیط کاری و ایجاد فرهنگ یادگیری مداوم، باعث افزایش بهره‌وری و کاهش ترک کار کارکنان خواهد شد. به‌نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۵ شاهد بازگشت فروشگاه‌های فیزیکی خواهیم بود. خرده‌فروشان در این سال سرمایه‌گذاری بیشتری روی تاسیس فروشگاه‌های فیزیکی انجام می‌دهند زیرا با این کار می‌توانند برندهای خود را با ارائه تجربه خرید حضوری متمایز کنند.

    پیش‌بینی می‌شود قدرت خرید در نسل Z و Millennials افزایش یابد و کسب‌وکارها بیش از پیش در راستای بهبود تجربه خرید کاربرانشان قدم بردارند.
    پرداخت‌های بدون پول نقد را می‌توان نقطه عطف خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۵ دانست. داده‌ها نشان می‌دهد که پرداخت‌های موبایلی سالانه ۱۲.۴ درصد رشد دارند. البته مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیت سایبری،‌ همواره چالش‌های این صنعت هستند.

    پیش‌بینی خرده فروشی در سال ۲۰۲۵

    کسب‌وکارها در سال جاری مسائل مربوط به امنیت سایبری و حریم خصوصی داده‌ها را در اولویت‌ اصلی خود قرار می‌دهند. همچنین، با افزایش استفاده از هوش مصنوعی، انتظار می‌رود قوانین سختگیرانه‌تری برای محافظت از داده‌ها اجرا شود. در سال نو میلادی، زنجیره‌های تامین نسبت به گذشته انعطاف‌پذیرتر، کارآمدتر و مقاوم‌تر خواهند شد. استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی و مدیریت اختلالات زنجیره تأمین افزایش خواهد یافت.

    حرکت به سمت پایداری و اقتصاد چرخشی ادامه می‌یابد و مصرف‌کنندگان به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها و بهینه‌سازی در این زمینه هستند. مدل‌های کسب‌وکار پایدارتر در سال ۲۰۲۵ افزایش می‌یابد و به‌نظر می‌رسد معیارهای سنجش عملکرد مالی در خرده‌فروشی، تغییر کند. ارزیابی‌ها از روش‌های سنتی مانند صورت‌های سود و زیان فراتر خواهند رفت و عوامل جدیدی مانند تجربه مشتری، وفاداری به برند و پایداری در نظر گرفته خواهند شد.

    تازه ترین های

    با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

    قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

    مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...