گزارش عملکرد شرکت والمارت (Walmart) که یکی از بزرگترین فروشگاههای زنجیرهای دنیاست به تازگی منتشر شده است. براساس این گزارش که فروش والمارت در سهماهه چهارم ۲۰۲۴ را نشان میدهد، این خردهفروشی در دورهی منتهی به ۳۱ ژانویه ۲۰۲۵، بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار درآمد داشته است که نسبت به دوره مشابه در سال قبل ۴.۱ درصد افزایش را نشان میدهد.
تلاشهای والمارت برای افزایش درآمد و بهبود فرایندهای زنجیره تامین
درآمد عملیاتی والمارت نیز در سهماهه چهارم، با ۸.۳ درصد رشد به ۷.۹ میلیارد دلار رسیده که نسبت به ۷.۳ میلیارد دلار در سال گذشته افزایش یافته است. با وجود افزایش درآمد در یک دوره سه ماهه، این شرکت در سود خالص کاهش قابل توجهی داشته است. والمارت، بهعنوان بزرگترین شرکت خردهفروشی آمریکا که نتایج سهماهه چهارم خود را اعلام میکند، شاخصی از وضعیت مصرفکنندگان و صنعت خردهفروشی بهحساب میآید. این شرکت در تلاش است تا هزینههای مصرفکنندگان را کاهش دهد به همین دلیل، زنجیره تأمین خود را کوتاهتر میکند تا سود بیشتری از تجارت الکترونیک به دست آورد. یکی از راهکارهای والمارت برای افزایش سهم بازار تجارت الکترونیک، بهبود فرایندهای لجستیکی است.
داگ مکمیلان (Doug McMillon)، مدیرعامل والمارت در بیانیهای اعلام کرد: «تیم ما سال را با یک سهماههی قوی دیگر به پایان رساند. ما با قیمتهای پایین، تنوع رو به رشد محصولات و زمان تحویل سریعتر، به روند رشد خود ادامه میدهیم. ما در حال افزایش سهم بازار، حفظ رشد سالم درآمد و مدیریت موجودی به بهترین شکل ممکن هستیم. تمرکز ما بر رشد، بهبود حاشیههای عملیاتی و تقویت بازده سرمایهگذاری خواهد بود تا خدمات بهتری به مشتریان و اعضای خود ارائه دهیم.»
رشد ۲۰ درصدی فروش آنلاین والمارت در سهماهه چهارم نشاندهندهی بهبود وضعیت اقتصادی این شرکت خردهفروشی است. جان دیوید رینی (John David Rainey)، مدیر مالی والمارت نیز رشد درآمدی این شرکت را نتیجهی بهینهسازی مسیرهای تحویل و افزایش مشارکت بخشهای تجاری جدید دانست.
کاهش هزینههای تحویل و افزایش درآمد عملیاتی
در سهماهه چهارم سال ۲۰۲۴، هزینههای تحویل هر سفارش در والمارت ۲۰ درصد کاهش یافت. والمارت سال گذشته نیز ۲۰ درصد از هزینههای تحویل را کاهش داده بود. این صرفهجوییها باعث شد درآمد عملیاتی بخش آنلاین والمارت سریعتر از میزان فروش این شرکت رشد کند.
مدیرمالی این شرکت درباره استراتژی کاهش هزینههای تحویل گفت: «بهجای تحویل یک بسته به یک خانه، رانندگان ما اکنون چهار یا پنج خانه را در همان خیابان پوشش میدهد. این کار به ما کمک میکند تا هزینهها را روی حجم بیشتری تقسیم کنیم.» این روش باعث شده تا والمارت نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد از ضررهای مربوط به سفارشات آنلاین را کاهش دهد.
تقاضا برای تحویل سریع در حال افزایش است
مدیرمالی والمارت همچنین تأکید کرد که بیش از ۳۰ درصد مشتریان برای تحویل سریع (یکساعته یا سهساعته) هزینه اضافی پرداخت میکنند. در شب کریسمس، ۷۷ درصد سفارشات از طریق این سرویس فوری ثبت شد. مدیران والمارت توضیح دادند که تقاضا برای تحویل سریع نسبت به سال قبل ۱۸۰ درصد رشد داشته است و این شرکت ۵ میلیارد کالا را بهصورت تحویل در همان روز ارسال کرده است که همین موضوع رشد سالانه۱۰۰ درصد رشدی را برای والمارت به همراه داشته است. در حال حاضر، ۹۳ درصد از خانوارهای آمریکایی در محدودهی پوشش تحویل در همان روز والمارت قرار دارند.
والمارت برای افزایش حاشیه سود در بخش تجارت الکترونیک، سعی کرده تبلیغات در پلتفرم رسانهای Walmart Connect را افزایش دهد و مشتریان VIP بیشتری را جذب کند. درآمد عضویت والمارت در سطح جهانی ۱۶ درصد رشد داشته که تحویل و دریافت سفارش از فروشگاهها عامل اصلی آن بوده است. همچنین، درآمد تبلیغات جهانی ۲۹ درصد افزایش یافته است.
در مجموع، این شرکت خردهفروشی تمام تلاش خود را برای افزایش سهم بازار جهانی تجارت الکترونیک انجام میدهد. این شرکت از سال ۲۰۲۰ تاکنون یازده درصد رشد در زمینه تجارت الکترونیک داشته است.
سرمایهگذاری والمارت در خودکارسازی فرایندها و بهینهسازی لجستیک
والمارت در سالهای اخیر سرمایهگذاریهای متعددی در لجستیک و خودکارسازی فرایندها انجام داده است. اتوماسیون باعث کاهش بیشتر هزینههای عملیاتی شود. این شرکت خردهفروشی، میلیاردها دلار در زمینهی اتوماسیون زنجیره تأمین سرمایهگذاری کرده و در حال افتتاح پنجمین مرکز تکمیل سفارشات پیشرفته در کالیفرنیا تا سال آینده است. این مراکز، ظرفیت ذخیرهسازی محصولات را دو برابر کرده و امکان ارسال یکروزه و دوروزه را فراهم میکنند.
والمارت همچنین در مراکز لجستیکی پیشرفته خود از لیفتراکهای خودران استفاده میکند که هزینهی آنها بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار است. علاوه بر این، والمارت ۴۲ مرکز توزیع منطقهای را تا سال ۲۰۳۰ به فناوریهای اتوماسیون مجهز میکند.
این غول خردهفروشی جهان بهتازگی بخش سیستمهای پیشرفته و رباتیک خود را به شرکت Symbotic سپرد تا این شرکت سیستمهای خودکار را برای ۴۰۰ مرکز تحویل سریع والمارت توسعه دهد و سرعت پردازش سفارشات فروشگاهی و تحویل در همان روز را بیشتر کند.
مدیرمالی والمارت دربارهی تاثیر سرمایهگذاریهای این شرکت در مدیریت زنجیره تامین گفت: «شما نمیتوانید سود خالص خود را دو برابر سریعتر از رشد درآمد افزایش دهید، مگر اینکه در زمینههای مرتبط با خودکارسازی فرایندها، سرمایهگذاریهایی را انجام دهید.»
رشد بازار آنلاین والمارت
آمارها نشان میدهد که بازارگاه آنلاین والمارت در سال میلادی گذشته ۳۴ درصد رشد داشته و تعداد فروشندگان خرد این پلتفرم، در حال افزایش هستند. به گفته مدیرعامل والمارت، آنها سعی دارند با مدیریت تعرفهها و بهبود فرایندهای مبتنی بر زنجیره تامین خردهفروشی، سهم خود را از بازار آنلاین و تجارت الکترونیک افزایش دهند.