استودیو نقل حمل در هشتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته که در مصلای تهران برگزار شد، میزبان فعالان و افراد تاثیرگذار در حوزه لجستیک و خردهفروشی بود. در این نمایشگاه، عباس عینعلی سردبیر نقل حمل با نوید صفوی، مدیرعامل شرکت کالارسانان چاپار درباره فعالیتها و دستاوردهای این کسبوکار لجستیکی گفتوگو کرد.
نوید صفوی در این گفتوگو به حضور چاپار در نمایشگاههای تخصصی حملونقل اشاره کرد و گفت: «ما در نمایشگاههایی مثل نمایشگاه حملونقل و لجستیک شرکت میکنیم اما امسال با کیفیت بهتری حضور داشتیم.» به گفته مدیرعامل شرکت کالا رسانان چاپار، در سالهای گذشته حضور صنایع وابسته در نمایشگاه حملونقل و لجستیک، بیشتر از شرکتهایی مانند چاپار بوده است. طبق گفتههای نوید صفوی، شرکتهای پست، لجستیک و حملونقل تا سال گذشته کمتر بوده و در هشتمین دوره از این نمایشگاه، نقش این شرکتها پررنگ بوده است.
مدیرعامل چاپار، با اشاره به نقش رویدادها و نمایشگاههای تخصصی در صنعت حملونقل، روی مسئله همافزایی و اتحاد شرکتهای لجستیکی تاکید کرد. به گفته مدیرعامل چاپار، این شرکت وارد سومین دهه فعالیت خود شده و در این مدت تلاش کرده با تکیه بر نوآوری، فضای لجستیک کشور را بهبود بخشد.
اهمیت نوآوری در طراحی محصولات لجستیکی
مدیرعامل شرکت کالارسانان چاپار، در این گفتوگو به محصول چاپار پلاس اشاره کرد و گفت که چاپار پلاس، یکی از طرحهای نوآورانه در این کسبوکار بوده است. نوید صفوی در مورد مسئله اولین بودن در ارائه یک خدمات به سردبیر نقل حمل گفت: «مهم نیست کدام شرکت در توسعه صنعت اولین بوده است. اولین بودن یک امتیاز به حساب میآید اما موضوع مهمتر تابآوری و استفاده از نوآوری برای دریافت سهم بازار بیشتر است.»
او همچنین به چالشهای مرتبط با ارائه یک محصول نوآورانه اشاره کرد و گفت: «زمانی که میخواستیم ایده چاپار پلاس را راهاندازی کنیم، با چالشهای زیادی مواجه شدیم. چون هم باید با مشتریان بیرونی و هم با هم صنفیهایمان رقابت میکردیم و این کار پرچالشی برای ما بود.» صفوی، تابآوری در برابر چالشهای موجود در صنعت و توسعه محصولات نوآورانه را با وجود دشواریهای فراوانی که دارد، راز موفقیت کسبوکارها بهویژه در حوزه لجستیک دانسته است.
مدیرعامل چاپار در پاسخ به سوال مرتبط با جایگاه این شرکت در اکوسیستم لجستیک ایران، بار دیگر به گسترش زنجیره تامین و توسعه خدمات اشاره کرد و افزود: «ما سعی کردهایم زنجیره تامین و زنجیره خدماتمان را به شکلی توسعه دهیم که به مشتری خاصی محدود نباشیم. تنوع مشتریان و تنوع در کالاهایی که این مجموعه دارد، گویای بخشهای مختلف سرویسهای ماست.» او افزود: «ما براساس نیاز بازار، صنعت و مشتریانمان، خدمات جدیدی را به مجموعهمان اضافه میکنیم. در تمام سالهایی که چاپار مشغول به فعالیت است، ما طبق نیاز بازار زیرساختهایی را در بخشهایی از صنعت توسعه دادیم که قرار نبود روی آنها کار کنیم. مثلاً پنج سال قبل تصور نمیکردیم که سرویس انبارداری راهاندازی کنیم.»
او افزایش تابآوری یک کسبوکار را وابسته به گسترش سبد محصولات کاربردی در صنعت میداند و معتقد است هدف چاپار، ارائه زیرساختهای نوآورانه براساس نیاز مشتریان و صنعت است.
نقش پررنگ زنان در صنعت لجستیک
نوید صفوی، مدیرعامل چاپار در گفتوگویی که با نقل حمل در نمایشگاه حملونقل و لجستیک داشت به نقش پررنگ زنان در صنعت لجستیک اشاره کرد. براساس گفتههای صفوی، کار تیمی برای موفقیت یک شرکت ضروری است و در چاپار هم فرهنگ کار تیمی وجود دارد. او معتقد است زنان در لایههای مختلف یک سازمان حتی در صنعت مردانه لجستیک، بهترین نتایج را به دست میآورند. مدیرعامل چاپار تاکید کرد: «خانومها خیلی صبورتر هستند و دقت خیلی بالایی در کارشان دارند. ما در بخشهای مختلف سازمان همکاران خانومی داریم که در کارشان دقیق و موفق هستند. آنها در بحرانها و فشار کاری بالا دوشادوش آقایان کار میکنند و فرایندها را پیش میبرند ما تلاش میکنیم به همان اندازه که برای آقایان فرصت ایجاد میکنیم، برای خانومها هم فرصت خلق کنیم تا بتوانند در صنعت نقشآفرینی کنند.»
زیرساختها؛ مسئله اصلی فعالان لجستیک
مدیرعامل چاپار در پاسخ به این سوال که آیا آنها آماده گرانی یا آزاد شدن قیمت سوخت هستند، گفت: «همهی ما میدانیم که قیمت سوخت در کشور واقعی نیست. اگر از گران نشدن قیمت سوخت در سالهای اخیر خوشحال باشیم، خودمان را گول میزنیم. به نظر من باید زیرساختهایی برای مسئله ناترازی انرژی ایجاد شود.»
نوید صفوی نسبت به آینده صنعت لجستیک با توجه به قیمت بنزین، اظهار نگرانی کرد و افزود: «طبیعتاً اصلیترین مولفه ما در دورانی که قیمت سوخت افزایش نیافته، لوازم یدکی و قیمت خودروست. افزایش قیمت سوخت روی تمام مولفههای صنعت لجستیک و حتی هزینهی نیروی انسانی تاثیر میگذارد. اگر بدانیم قیمت سوخت چقدر قرار است تغییر کند، غافلگیر نمیشویم. اما چون اطلاعی از این موضوع نداریم، پیشبینیهایی کردهایم که امیدواریم در همهی قسمتهای صنعت با همین کیفیت افزایش قیمت را داشته باشیم.»
او معتقد است فعالان صنعت لجستیک بهخاطر نااطمینانی از قیمت سوخت، در بلاتکلیفی قرار گرفته است و همین مسئله باعث شده کسبوکارهای این حوزه نتوانند برنامهریزی مناسبی برای اقدامات بلندمدتشان داشته باشند.