گزارش عملکرد شرکت پستکس، همزمان با ششمین سالگرد تاسیس این شرکت منتشر شد. پستکس در رویداد نئوپست از این گزارش که دادههای عملکرد این شرکت در ۶ سال فعالیت مستمرش و ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ را در خود داشت، رونمایی کرد. به گفته بابک عقیلینسب، مدیرعامل پستکس، ارائه گزارشهای عملکرد شرکتهای فعال در صنعت پست و لجستیک، میتواند به ارائه راهکارهای نوین در این حوزه منجر شود. به همین خاطر، گزارشهایی که ارائه میشوند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند و انتشار آنها ضروری است.
در مقدمه گزارش ۶ ماهه و ۶ ساله پستکس آمده است که این شرکت فقط مسئولیت تحویل بستههای پستی را ندارد بلکه متعهد میشود که داستانها را به مقصد برساند. در این گزارش، عملکرد شرکتهای زیرمجموعه پستکس نیز مورد بررسی قرار گرفت.
پستکس در ابتدای این گزارش به برند کارفرمایی توجه و دادههایی از میانگین سنی کارمندان این شرکت ارائه کرده است. این شرکت از زمان تاسیسش در سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۳، بهطور مداوم نیروی کار خود را افزایش داده است. این گزارش نشان میدهد که کارمندان پستکس محدود به یک نسل نمیشود و از نسل ایکس تا آلفا در این شرکت کار میکنند.
وزن و ارزش کالاهای ارسال شده با پستکس
دادههای ۶ ساله پستکس نشان میدهد که میانگین قیمت هر مرسوله حمل شده توسط پستکس، از سال ۱۳۹۷تا ۱۳۹۹ حدود پنج هزار تومان بوده است. در سال ۱۳۹۹، میانگین قیمت هر مرسوله به ۱۰ هزار رسید و در سال ۱۴۰۲، این رقم حدود ۲۵ هزار تومان بود. در شش ماه نخست سال ۱۴۰۳، میانگین قیمت هر مرسوله ارسالی با پستکس بیش از ۳۰ هزار تومان است.
آمارهای پستکس نشان میدهد که در سال گذشته، ارزش کل کالاهای ارسالشده بیش از ۸ همت بوده است و در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳، ارزش کل کالاها به بیش از ۱۰ همت رسیده است.
در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳، هرمزگان، اردبیل و تهران به ترتیب بیشترین سفارشها را در پستکس داشتهاند. نکته قابل توجه در گزارش پستکس این است که از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱، بیشترین سفارش از تهران بوده است.
نمودار فروش و سود خالص این شرکت نشان میدهد که پستکس در سال ۱۴۰۳، فروش این شرکت به ۶۰ میلیارد تومان رسیده و سود خالص آن بیش از ۱۲ میلیارد تومان بوده است.
تعداد مرسولات ثبتشده پستکس از ۴۰ هزار در سال ۱۳۹۷ به ۲.۶۴ میلیون در سال ۱۴۰۲ رسیده است. در شش ماه نخست سال ۱۴۰۳ نیز تعداد مرسولات ثبتشده این شرکت ۲.۱ میلیون بوده است.
دستاوردهای پستکس
از دستاوردهای پستکس در ۶ سال فعالیتش میتوان به پیادهسازی نرمافزار کاوکس و کاهش غرامت ۸ میلیاردی مرسولات دیجیکالا به ۳۰۰ میلیون تومان در سال اشاره کرد. در ۶ ماه ابتدایی سال جاری نیز این شرکت سرویس پودو را در ۱۶۰ شعبه بهصورت کامل پیادهسازی کرده است.
در این گزارش، پستکس دادههایی از فعالیتهای مجموعههای امنیتو، شیپیتو، پیکهاب و شاپکس نیز ارائه کرده است. برای دانلود و مطالعه کامل گزارش، روی این لینک کلیک کنید.